Matalan kynnyksen palveluohjauksen tarve, laatu ja tuottaja : sidosryhmäkysely POHY:n alueella
Tarri, Pauliina (2021)
Tarri, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221167
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pohjanmaan Yhdistykset (POHY) ry:n eri sidosryhmien mielipiteitä matalan kynnyksen palveluohjauksen toimintapisteen tarpeesta, laadusta ja toteuttajasta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää perustettavan matalan kynnyksen palveluohjausta tarjoavan toimipisteen suunnittelussa ja toiminnassa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmin, jossa aineisto kerättiin sähköisesti. Tiedonkeruutavaksi valittiin Webropol-kysely. Kyselyyn vastasi 20 Pohjanmaan Yhdistykset ry:n eri sidosryhmien edustajaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja SPSS-ohjelmistoa käyttäen. Analyysista tuotettiin kuviot, jotka kuvasivat saatua tulosta. Kyselyn vastaukset käytiin läpi ja niitä peilattiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suuri osa vastaajista on kuullut matalan kynnyksen palveluohjauksesta. Enemmistö vastaajista tietää alueellaan olevasta matalan kynnyksen palveluohjauksesta ja haluaa myös käyttää matalan kynnyksen palveluohjausta. Selvä enemmistö vastaajista on sitä mieltä, että heidän alueelleen olisi tarvetta perustaa matalan kynnyksen palveluohjausta antava toimipiste ja sen perustaja tulisi olla POHY tai vaihtoehtoisesti kunta. Eniten halutaan matalan kynnyksen palveluohjauksena yksilöllistä ja kokonaisvaltaista apua henkilökohtaisilla asiakaskäynneillä toteutettuna. Matalan kynnyksen palveluohjauksen suunnitteluun haluaa osallistua noin puolet vastaajista. Suurin osa kyselyyn vastanneista kannattaa diakoniatyön ja matalan kynnyksen palveluohjausta antavan toimipisteen yhteistyötä verkostotyönä erilaisten asiakasta ongelmissa auttavien avustusjärjestelmien kanssa. Jatkotutkimusaiheena ehdotetaan palveluohjausta käyttäville asiakkaille tehtävää kyselyä samasta aiheesta ja mitä yhdistyksen ja kunnan yhteistyö voisi olla matalan kynnyksen palveluohjauksessa. Matalan kynnyksen palveluohjaus on käynnistyvän sote-uudistuksen ja pirstaleisen palvelujärjestelmämme vuoksi hyvin ajankohtainen aihe.