Tunnetaitojen vuosikello varhaiskasvatuksen alle kolmevuotiaiden ryhmiin
Rantakokko, Hanna-Kaisa; Savolainen, Jaana; Törnroos, Hannele (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rantakokko, Hanna-Kaisa
Savolainen, Jaana
Törnroos, Hannele
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tunnetaitojen vuosikello varhaiskasvatuksen alle kolmevuotiaiden ryhmiin. Tavoitteena oli tuoda vuosikellon avulla tunnetaitojen tukeminen osaksi jokaisen alle kolmevuotiaan varhaiskasvatusarkea. Tavoitteena oli myös tukea varhaiskasvattajien työtä valmiilla menetelmillä ja materiaaleilla, jotka soveltuvat käytettäväksi pienten lasten tunnetaitojen harjoitteluun.
Kehittämistyön aluksi haastateltiin päiväkodin työntekijöitä. Vuosikellon suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta sekä haastattelussa esiin nousseita toiveita. Lapsiryhmän kanssa testattiin muutamia osia materiaaleista ja menetelmistä. Näitä kokemuksia hyödynnettiin vuosikellon viimeistelyssä. Ennen vuosikellon käyttöönottoa henkilökunta perehdytettiin sen sisältöön.
Valmis Tunnetaitojen vuosikello etenee vuodenkierron mukaan. Jokainen vuodenaika sisältää eri teeman ja vanhempia osallistavan osion. Vuosikello sisältää tietoa tunnetaidoista ja perustunteista sekä varhaiskasvatuksessa hyödynnettävää materiaalia arjen tilanteisiin ja tunnetaitohetkien ohjaamiseen. Tunnetaitojen vuosikello tehtiin PowerPoint -diaesitysmuotoon.
Lapsi harjoittelee tunnetaitoja arjessa vähitellen aikuisen tuella. Hän tarvitsee vielä aikuisen apua tunteiden tunnistamisessa, nimeämisessä ja säätelyssä. Tunnetaitojen tukeminen jo varhaisessa vaiheessa vaikuttaa myönteisesti lapsen tulevaisuuteen. Tunnetaitojen vuosikello edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tuomalla tunnetaitojen tukemisen mahdolliseksi kaikille varhaiskasvatuksessa oleville lapsille.
Asiasanat: kiintymyssuhde, tunnetaidot, varhaiskasvatus The purpose of this thesis was to develop The Emotional Skills Annual Plan for Groups of Children Under Three Years of Age in Early Childhood Education. The aim was to use the annual plan to support emotional skills into the early childhood education of everyone under the age of three. Another aim was to support the work of early childhood educators with ready-made methods and materials that are suitable to practice the emotional skills of young children.
At the beginning of the development work, the employees of the early childhood education were interviewed. The planning and implementation of the annual plan utilized literature and the wishes expressed in the interview. A few parts of the materials and methods were tested with a group of children and the annual plan was finalized based on the experience gained. Prior to the introduction of the annual plan, staff were familiar with its contents.
The completed emotional skills annual plan consists of four different seasons and themes, as well as a section that takes into account parental involvement. The annual plan contains information on emotional skills and basic lessons, as well as material used in early childhood education for everyday situations and for guiding emotional skills moments. The emotional annual plan was made in PowerPoint slide show format.
A child practices emotional skills gradually with the support of an adult in daily life. He/she still needs the help of an adult to identify, name, and regulate emotions. Supporting emotional skills at an early stage has a positive effect on a child’s future. The emotional skills annual plan promotes equality by making it possible for all children in early childhood education to be supported.
Keywords: attachment, emotional skills, early childhood education
Kehittämistyön aluksi haastateltiin päiväkodin työntekijöitä. Vuosikellon suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta sekä haastattelussa esiin nousseita toiveita. Lapsiryhmän kanssa testattiin muutamia osia materiaaleista ja menetelmistä. Näitä kokemuksia hyödynnettiin vuosikellon viimeistelyssä. Ennen vuosikellon käyttöönottoa henkilökunta perehdytettiin sen sisältöön.
Valmis Tunnetaitojen vuosikello etenee vuodenkierron mukaan. Jokainen vuodenaika sisältää eri teeman ja vanhempia osallistavan osion. Vuosikello sisältää tietoa tunnetaidoista ja perustunteista sekä varhaiskasvatuksessa hyödynnettävää materiaalia arjen tilanteisiin ja tunnetaitohetkien ohjaamiseen. Tunnetaitojen vuosikello tehtiin PowerPoint -diaesitysmuotoon.
Lapsi harjoittelee tunnetaitoja arjessa vähitellen aikuisen tuella. Hän tarvitsee vielä aikuisen apua tunteiden tunnistamisessa, nimeämisessä ja säätelyssä. Tunnetaitojen tukeminen jo varhaisessa vaiheessa vaikuttaa myönteisesti lapsen tulevaisuuteen. Tunnetaitojen vuosikello edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tuomalla tunnetaitojen tukemisen mahdolliseksi kaikille varhaiskasvatuksessa oleville lapsille.
Asiasanat: kiintymyssuhde, tunnetaidot, varhaiskasvatus
At the beginning of the development work, the employees of the early childhood education were interviewed. The planning and implementation of the annual plan utilized literature and the wishes expressed in the interview. A few parts of the materials and methods were tested with a group of children and the annual plan was finalized based on the experience gained. Prior to the introduction of the annual plan, staff were familiar with its contents.
The completed emotional skills annual plan consists of four different seasons and themes, as well as a section that takes into account parental involvement. The annual plan contains information on emotional skills and basic lessons, as well as material used in early childhood education for everyday situations and for guiding emotional skills moments. The emotional annual plan was made in PowerPoint slide show format.
A child practices emotional skills gradually with the support of an adult in daily life. He/she still needs the help of an adult to identify, name, and regulate emotions. Supporting emotional skills at an early stage has a positive effect on a child’s future. The emotional skills annual plan promotes equality by making it possible for all children in early childhood education to be supported.
Keywords: attachment, emotional skills, early childhood education