Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TUNNERETKI : opettajan työväline oppilaan tunneilmaisuun

Degerlund, Janika (2012)

 
Avaa tiedosto
Degerlund_Janika.txt (3.264Kt)
Degerlund_Janika.pdf (641.2Kt)
Lataukset: 


Degerlund, Janika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616519
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Degerlund Janika. Tunneretki. Opettajan työväline oppilaan tunneilmaisuun. Diak Etelä, Helsinki syksy 2012, 51 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opettajan työväline oppilaan tunneilmaisun harjoittamiseen. Työvälineen ensisijainen kohderyhmä oli 8–9-vuotias alakoulun oppilas. Tuloksena syntyi opettajan työväline, Tunneretki-tehtäväpaperi. Tunneretken tehtävät keskittyvät tunteiden nimeämiseen, ilmaisuun, fyysisiin tuntemuksiin ja tunteista puhumiseen. Lastentarhanopettajan virkapätevyyden suorittaminen vaikutti opinnäyteyön aiheen rajaukseen siten, että kohderyhmäksi valittiin alakouluikäiset lapset.

Opinnäytetyön raportointi sisältää teoriaosuuden sekä opinnäytetyön prosessin kuvauksen. Teoriaosuus käsittelee tunteita, keskilapsuuden tunnekehitystä ja tunteiden säätelyä sekä alakoulun tunnekasvatusta. Tunteiden oppimista käsitellään keskilapsuuden tunteiden sekä kasvatuksen ja opetuksen kautta. Tunnetaitojen opettelu on suureksi hyödyksi oppimiselle, terveydelle ja sosiaalisille suhteille. Lisäksi se ehkäisee aikuisiän syrjäytymistä.

Tunneretki-tehtäväpaperin arviointia varten kerättiin palautetta Lapsen ääni koulussa -hankekoulun kahden kakkosluokan oppilailta ja heidän luokanopettajiltaan. Lisäksi palautetta saatiin kolmelta sosionomilta. Palautteen avulla haluttiin saada tietoa tehtäväpaperin mielekkyydestä oppilaille, sen käytännön toimivuudesta opettajan työvälineenä sekä siitä miten sosionomit näkivät sen työvälineenä. Vaikka Tunneretki-tehtäväpaperi todettiin toimivaksi sellaisenaan, muokattiin sitä lopulliseen muotoonsa palautteen perusteella. Palautteessa toivottiin esimerkiksi ohjeistusta tehtäväpaperin käyttöön, joten se lisättiin jälkikäteen.



Avainsanat: tunteet, kasvatus, tunnetaidot, produktio
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste