TUNNERETKI : opettajan työväline oppilaan tunneilmaisuun
Degerlund, Janika (2012)
Degerlund, Janika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616519
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Degerlund Janika. Tunneretki. Opettajan työväline oppilaan tunneilmaisuun. Diak Etelä, Helsinki syksy 2012, 51 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opettajan työväline oppilaan tunneilmaisun harjoittamiseen. Työvälineen ensisijainen kohderyhmä oli 8–9-vuotias alakoulun oppilas. Tuloksena syntyi opettajan työväline, Tunneretki-tehtäväpaperi. Tunneretken tehtävät keskittyvät tunteiden nimeämiseen, ilmaisuun, fyysisiin tuntemuksiin ja tunteista puhumiseen. Lastentarhanopettajan virkapätevyyden suorittaminen vaikutti opinnäyteyön aiheen rajaukseen siten, että kohderyhmäksi valittiin alakouluikäiset lapset.
Opinnäytetyön raportointi sisältää teoriaosuuden sekä opinnäytetyön prosessin kuvauksen. Teoriaosuus käsittelee tunteita, keskilapsuuden tunnekehitystä ja tunteiden säätelyä sekä alakoulun tunnekasvatusta. Tunteiden oppimista käsitellään keskilapsuuden tunteiden sekä kasvatuksen ja opetuksen kautta. Tunnetaitojen opettelu on suureksi hyödyksi oppimiselle, terveydelle ja sosiaalisille suhteille. Lisäksi se ehkäisee aikuisiän syrjäytymistä.
Tunneretki-tehtäväpaperin arviointia varten kerättiin palautetta Lapsen ääni koulussa -hankekoulun kahden kakkosluokan oppilailta ja heidän luokanopettajiltaan. Lisäksi palautetta saatiin kolmelta sosionomilta. Palautteen avulla haluttiin saada tietoa tehtäväpaperin mielekkyydestä oppilaille, sen käytännön toimivuudesta opettajan työvälineenä sekä siitä miten sosionomit näkivät sen työvälineenä. Vaikka Tunneretki-tehtäväpaperi todettiin toimivaksi sellaisenaan, muokattiin sitä lopulliseen muotoonsa palautteen perusteella. Palautteessa toivottiin esimerkiksi ohjeistusta tehtäväpaperin käyttöön, joten se lisättiin jälkikäteen.
Avainsanat: tunteet, kasvatus, tunnetaidot, produktio
Degerlund Janika. Tunneretki. Opettajan työväline oppilaan tunneilmaisuun. Diak Etelä, Helsinki syksy 2012, 51 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opettajan työväline oppilaan tunneilmaisun harjoittamiseen. Työvälineen ensisijainen kohderyhmä oli 8–9-vuotias alakoulun oppilas. Tuloksena syntyi opettajan työväline, Tunneretki-tehtäväpaperi. Tunneretken tehtävät keskittyvät tunteiden nimeämiseen, ilmaisuun, fyysisiin tuntemuksiin ja tunteista puhumiseen. Lastentarhanopettajan virkapätevyyden suorittaminen vaikutti opinnäyteyön aiheen rajaukseen siten, että kohderyhmäksi valittiin alakouluikäiset lapset.
Opinnäytetyön raportointi sisältää teoriaosuuden sekä opinnäytetyön prosessin kuvauksen. Teoriaosuus käsittelee tunteita, keskilapsuuden tunnekehitystä ja tunteiden säätelyä sekä alakoulun tunnekasvatusta. Tunteiden oppimista käsitellään keskilapsuuden tunteiden sekä kasvatuksen ja opetuksen kautta. Tunnetaitojen opettelu on suureksi hyödyksi oppimiselle, terveydelle ja sosiaalisille suhteille. Lisäksi se ehkäisee aikuisiän syrjäytymistä.
Tunneretki-tehtäväpaperin arviointia varten kerättiin palautetta Lapsen ääni koulussa -hankekoulun kahden kakkosluokan oppilailta ja heidän luokanopettajiltaan. Lisäksi palautetta saatiin kolmelta sosionomilta. Palautteen avulla haluttiin saada tietoa tehtäväpaperin mielekkyydestä oppilaille, sen käytännön toimivuudesta opettajan työvälineenä sekä siitä miten sosionomit näkivät sen työvälineenä. Vaikka Tunneretki-tehtäväpaperi todettiin toimivaksi sellaisenaan, muokattiin sitä lopulliseen muotoonsa palautteen perusteella. Palautteessa toivottiin esimerkiksi ohjeistusta tehtäväpaperin käyttöön, joten se lisättiin jälkikäteen.
Avainsanat: tunteet, kasvatus, tunnetaidot, produktio