Viestinnän kehittäminen suunnitelman avulla : case Turun kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut
Klinge, Katarina (2012)
Klinge, Katarina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418276
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena Turun kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut -yksikössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yksikön viestintää saadaan tehostettua ja millä tavoin yksikön tulisi viestiä verkossa. Tutkimuksen aikana toimin viestintäharjoittelijana CCR Tutkimuspalveluissa ja pääsin seuraamaan yksikön viestintää käytännössä ja näin sain hyvää pohjatietoa tätä tutkimusta varten. Opinnäytetyön tuoteosana
tein CCR:lle viestintäsuunnitelman, joka sisältää sekä strategisia että operatiivisia toimenpiteitä.
Työssä on käyty läpi keskeisimpiä yhteisöviestintään liittyviä seikkoja, viestintästrategian ja -suunnitelman tekoon liittyvää teoriaa sekä yleisimpiä viestinnän välineitä ja niiden käyttöä. Viestintäsuunnitelman tekoa varten haastattelin CCR Tutkimuspalveluiden henkilökuntaa heidän toiveistaan ja koetuista haasteista yksikön viestinnässä. Toteutin suunnitelman omien
havaintojeni sekä haastattelujen pohjalta. Viestintäsuunnitelma sisältää myös selkeitä ja konkreettisia ohjeita eri viestintävälineiden käytöstä organisaatioviestinnässä.
Suurimmiksi haasteiksi yksikön viestinnässä nousivat kiire ja viestintätaitojen puute. Toimintatutkimuksen aikana huomasin, että usein muut työt menevät viestinnän edelle. Toisaalta ongelmaksi muodostui se, että henkilökunta on tottunut kirjoittamaan tutkimuskieltä, joka ei sovellu viestinnällisiin tarkoituksiin. Lyhyen ja napakan tekstin tuottaminen tarpeeksi ymmärrettävästi vaatii siis harjoittelua.
Erittäin positiivisena asiana koin sen, että yksikössä ollaan kiinnostuneita viestinnästä. Etenkin uudet kanavat kiinnostavat perinteisten lisäksi. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii CCR:n ylläpitämä blogi. Blogiin kirjoittaminen lisääntyi merkittävästi toimintatutkimuksen aikana.
Uskon, että viestintäsuunnitelmastani on paljon hyötyä ja apua jatkossa. Se sisältää määrällisiä ja laadullisia tavoitteita, jotka motivoivat panostamaan yksikön viestintään. Suunnitelma on tehty strategiakaudelle 2012–2014.
tein CCR:lle viestintäsuunnitelman, joka sisältää sekä strategisia että operatiivisia toimenpiteitä.
Työssä on käyty läpi keskeisimpiä yhteisöviestintään liittyviä seikkoja, viestintästrategian ja -suunnitelman tekoon liittyvää teoriaa sekä yleisimpiä viestinnän välineitä ja niiden käyttöä. Viestintäsuunnitelman tekoa varten haastattelin CCR Tutkimuspalveluiden henkilökuntaa heidän toiveistaan ja koetuista haasteista yksikön viestinnässä. Toteutin suunnitelman omien
havaintojeni sekä haastattelujen pohjalta. Viestintäsuunnitelma sisältää myös selkeitä ja konkreettisia ohjeita eri viestintävälineiden käytöstä organisaatioviestinnässä.
Suurimmiksi haasteiksi yksikön viestinnässä nousivat kiire ja viestintätaitojen puute. Toimintatutkimuksen aikana huomasin, että usein muut työt menevät viestinnän edelle. Toisaalta ongelmaksi muodostui se, että henkilökunta on tottunut kirjoittamaan tutkimuskieltä, joka ei sovellu viestinnällisiin tarkoituksiin. Lyhyen ja napakan tekstin tuottaminen tarpeeksi ymmärrettävästi vaatii siis harjoittelua.
Erittäin positiivisena asiana koin sen, että yksikössä ollaan kiinnostuneita viestinnästä. Etenkin uudet kanavat kiinnostavat perinteisten lisäksi. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii CCR:n ylläpitämä blogi. Blogiin kirjoittaminen lisääntyi merkittävästi toimintatutkimuksen aikana.
Uskon, että viestintäsuunnitelmastani on paljon hyötyä ja apua jatkossa. Se sisältää määrällisiä ja laadullisia tavoitteita, jotka motivoivat panostamaan yksikön viestintään. Suunnitelma on tehty strategiakaudelle 2012–2014.