Media osaksi alakoulun arkea : mediakasvatusopetuksen kehittäminen Niemenkulman koulussa
Vilén, Sanna (2012)
Vilén, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418404
Tiivistelmä
Opinnäyte koostuu tutkielmasta ja kehittämishankkeesta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten tekemällä oppiminen soveltuu osaksi alakoulun mediaopetusta ja miten alakoulun mediakasvatusta voisi kehittää liittämällä se osaksi jokapäiväistä koulutyötä. Kehittämishankkeena oli mediakasvatuskurssi Piikkiöläisessä Niemenkulman alakoulussa.
Kurssin opetusmetodiksi valikoitui käytännönläheinen tekemällä oppiminen. Kurssin jälkeen oppilaat tekivät testin, jonka avulla selvitettiin, miten he olivat sisäistäneet opetetut asiat mediakurssilla, eli itse tekemällä. Lisäksi opettajille tehtiin kirjallinen kysely, jolla pyrittiin mittaamaan heidän omaa mediakompetenssiaan ja käsityksiään mediakasvatuksesta.
Kehitysehdotukset liittyvät median käyttöön koulussa. Tutkimuksessa selvisi, että saatavilla olevaa tekniikkaakin tärkeämpi tekijä mediakasvatuksen toteutumisessa koulussa on opettajien oma motivaatio ottaa media osaksi koulutyötä. Kurssin aikana tehdyistä havainnoista ja oppilaiden lopputestistä voitiin päätellä, että oppilaat sisäistivät kurssilla opetetut asiat hyvin ja että media tarjoaa lapsille kanavan luovaan itseilmaisuun.
Luvussa 2 tarkastelen tutkielmani keskeisiä lähtökohtia tietoyhteiskuntaa ja medialapsuutta. Käsittelen myös mediakasvatuksen tavoitteita ja nykytilaa sekä sen asemaa peruskoulussa. Luvussa 3 kerron mediakurssista Niemenkulman koulussa ja luvussa 4 esittelen tutkimusaineistoni ja selvitän miten olen aineistoani analysoinut. Lopuksi luvussa 5 kokoan tekemäni johtopäätökset ja esitän niiden pohjalta kehitysehdotuksia.
Kurssin opetusmetodiksi valikoitui käytännönläheinen tekemällä oppiminen. Kurssin jälkeen oppilaat tekivät testin, jonka avulla selvitettiin, miten he olivat sisäistäneet opetetut asiat mediakurssilla, eli itse tekemällä. Lisäksi opettajille tehtiin kirjallinen kysely, jolla pyrittiin mittaamaan heidän omaa mediakompetenssiaan ja käsityksiään mediakasvatuksesta.
Kehitysehdotukset liittyvät median käyttöön koulussa. Tutkimuksessa selvisi, että saatavilla olevaa tekniikkaakin tärkeämpi tekijä mediakasvatuksen toteutumisessa koulussa on opettajien oma motivaatio ottaa media osaksi koulutyötä. Kurssin aikana tehdyistä havainnoista ja oppilaiden lopputestistä voitiin päätellä, että oppilaat sisäistivät kurssilla opetetut asiat hyvin ja että media tarjoaa lapsille kanavan luovaan itseilmaisuun.
Luvussa 2 tarkastelen tutkielmani keskeisiä lähtökohtia tietoyhteiskuntaa ja medialapsuutta. Käsittelen myös mediakasvatuksen tavoitteita ja nykytilaa sekä sen asemaa peruskoulussa. Luvussa 3 kerron mediakurssista Niemenkulman koulussa ja luvussa 4 esittelen tutkimusaineistoni ja selvitän miten olen aineistoani analysoinut. Lopuksi luvussa 5 kokoan tekemäni johtopäätökset ja esitän niiden pohjalta kehitysehdotuksia.