Tapaturmapotilaan emotionaalinen ja tiedollinen tukeminen sairaanhoitajan näkökulmasta
Kokko, Enni; Räsänen, Lilli (2012)
Kokko, Enni
Räsänen, Lilli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616475
Tiivistelmä
Kokko, Enni & Räsänen, Lilli. Tapaturmapotilaan emotionaalinen ja tiedollinen tukeminen sairaanhoitajan näkökulmasta. Helsinki, syksy 2012, 68 sivua, 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajan antamaa emotionaalista ja tiedollista tukea kirurgista hoitoa vaativalle tapaturmapotilaalle Töölön päivystysosastolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää kirurgista hoitoa vaativan tapaturmapotilaan hoitotyön kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Töölön sairaalan päivystysosaston kanssa, jossa hoidetaan potilaita ortopedian, traumatologian, käsikirurgian ja suu- ja leukakirurgian erikoisaloilta. Potilaat tulevat osastolle tapaturma-asemalta, suunnitellusti kotoa tai ajanvarauspoliklinikalta.
Tapaturmista aiheutuvien sairaalajaksojen määrä on suuri. Tapaturma on aina järkyttävä kokemus, jonka takia potilaan oikeanlainen emotionaalinen ja tiedollinen tukeminen on tärkeää. Tukeminen perustuu yleensä vuorovaikutukselle jonka avulla edistetään hyvinvointia. Tapaturmapotilaan preoperatiivinen hoitotyö on tärkeää, koska sen merkitys leikkauksen onnistumisen ja potilaan toipumisen kannalta on suuri.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta päivystysosaston sairaanhoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset olivat osittain yhteneviä emotionaalisessa ja tiedollisessa tukemisessa. Sairaanhoitajien mukaan tukemisessa oli tärkeää potilaiden yksilöllinen kohtaaminen, jossa korostuu potilaan elämäntilanteen ja tapaturman huomioiminen. Tulosten mukaan tuki perustui aina potilaan tarpeisiin. Potilaan tukemisprosessi kuvattiin moniammatilliseksi yhteistyöksi. Emotionaalisessa tukemisessa korostui vuorovaikutuksen ja potilaan kunnioittamisen merkitys. Tiedollisessa tukemisessa korostui potilaan ohjaus suullisesti ja kirjallisesti. Tuloksissa kävi ilmi, että emotionaalisella ja tiedollisella tukemisella on positiivinen vaikutus potilaan vointiin.
Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esille kehittämisideoita, joita sairaanhoitajat voisivat hyödyntää hoitotyössä. Sairaanhoitajien hyvä perehdytys sekä lisäkoulutukset ovat tärkeitä potilaan onnistuneelle tukemisprosessille. Osaston oma info-lehtinen olisi hyödyllinen potilaille ja omaisille.
Asiasanat: henkinen tuki, tiedonsaanti, potilasohjeet, potilaat, tapaturmat, leikkaushoito, sairaanhoitajat
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajan antamaa emotionaalista ja tiedollista tukea kirurgista hoitoa vaativalle tapaturmapotilaalle Töölön päivystysosastolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää kirurgista hoitoa vaativan tapaturmapotilaan hoitotyön kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Töölön sairaalan päivystysosaston kanssa, jossa hoidetaan potilaita ortopedian, traumatologian, käsikirurgian ja suu- ja leukakirurgian erikoisaloilta. Potilaat tulevat osastolle tapaturma-asemalta, suunnitellusti kotoa tai ajanvarauspoliklinikalta.
Tapaturmista aiheutuvien sairaalajaksojen määrä on suuri. Tapaturma on aina järkyttävä kokemus, jonka takia potilaan oikeanlainen emotionaalinen ja tiedollinen tukeminen on tärkeää. Tukeminen perustuu yleensä vuorovaikutukselle jonka avulla edistetään hyvinvointia. Tapaturmapotilaan preoperatiivinen hoitotyö on tärkeää, koska sen merkitys leikkauksen onnistumisen ja potilaan toipumisen kannalta on suuri.
Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuutta päivystysosaston sairaanhoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset olivat osittain yhteneviä emotionaalisessa ja tiedollisessa tukemisessa. Sairaanhoitajien mukaan tukemisessa oli tärkeää potilaiden yksilöllinen kohtaaminen, jossa korostuu potilaan elämäntilanteen ja tapaturman huomioiminen. Tulosten mukaan tuki perustui aina potilaan tarpeisiin. Potilaan tukemisprosessi kuvattiin moniammatilliseksi yhteistyöksi. Emotionaalisessa tukemisessa korostui vuorovaikutuksen ja potilaan kunnioittamisen merkitys. Tiedollisessa tukemisessa korostui potilaan ohjaus suullisesti ja kirjallisesti. Tuloksissa kävi ilmi, että emotionaalisella ja tiedollisella tukemisella on positiivinen vaikutus potilaan vointiin.
Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esille kehittämisideoita, joita sairaanhoitajat voisivat hyödyntää hoitotyössä. Sairaanhoitajien hyvä perehdytys sekä lisäkoulutukset ovat tärkeitä potilaan onnistuneelle tukemisprosessille. Osaston oma info-lehtinen olisi hyödyllinen potilaille ja omaisille.
Asiasanat: henkinen tuki, tiedonsaanti, potilasohjeet, potilaat, tapaturmat, leikkaushoito, sairaanhoitajat