Yhteistyön sujuvuus Saran Siivessä omaisten kokemana
Pennanen, Niina (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pennanen, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418201
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pennanen, Niina. Yhteistyön sujuvuus Saran Siivessä omaisten kokemana. Diak Pohjoinen, Oulu, syksy 2012, 43 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata omaisten kokemuksia yhteistyön sujuvuudesta Saran Siiven henkilökunnan ja omaisten välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Saran Siiven asukkaiden omaisten mielipiteitä sekä näkemyksiä esille ja näin ollen kehittää henkilökunnan ja omaisten välistä yhteistyötä. Kysymyksillä selvitettiin omaisten kokemuksia yhteistyöstä: minkä he kokivat toimivaksi ja mihin he kaipasivat parannusta.
Palvelukoti Saran Siipi on yksi Oulun Palvelusäätiön ylläpitämä tehostetun palveluasumisen yksikkö, joka tarjoaa kodinomaisen asuinympäristön kymmenelle muistisairaalle, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa ja huolenpitoa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka sisälsi avoimia ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineisto kerättiin kahteen otteeseen: ensimmäisen kerran postikyselyllä, jossa vastauksia palautui kaksi kymmenestä. Toinen aineistonkeruu tapahtui henkilökohtaisesti annetulla lomakekyselyllä. Tällöin vastauksia palautui viisi viidestä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Omaiset kokivat positiivisina asioina yhteistyössä henkilökunnan vuorovaikutustaidot, tiedonsaannin ja omaisten osallistumisen hoitoon ja yhteistyön henkilökunnan kanssa. Omaiset kokivat negatiivisina tekijöinä yhteistyössä henkilökunnan vuorovaikutustaidot, henkilökunnan oma-aloitteisuuden puutteen tiedonannossa ja omaisten epätietoisuuden henkilökunnan toiminnasta. Toiveita yhteistyölle oli tiedonsaannin lisääminen, henkilökunnan vuorovaikutustaitojen parantuminen ja omaisten osallistuminen asukkaan hoitoon enemmän. Kehittämisen kohteita oli omahoitajuus ja henkilökunnan vastuun jakaminen, henkilökunnan keskinäinen tiedonkulku ja omaisten osallistuminen ja yhteistyö yleensä.
Henkilökunnan vuorovaikutus taidot ja tiedonkulku koettiin sekä positiivisiksi että negatiivisiksi asioiksi yhteistyötä tarkasteltaessa. Opinnäytetyöstä nousee suurimpana kehittämisen kohteena yhteiset palaverit omahoitajan/henkilökunnan ja omaisen välillä.
Asiasanat: yhteistyö, omainen, henkilökunta, asukas, laadullinen tutkimus
Pennanen, Niina. Yhteistyön sujuvuus Saran Siivessä omaisten kokemana. Diak Pohjoinen, Oulu, syksy 2012, 43 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata omaisten kokemuksia yhteistyön sujuvuudesta Saran Siiven henkilökunnan ja omaisten välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Saran Siiven asukkaiden omaisten mielipiteitä sekä näkemyksiä esille ja näin ollen kehittää henkilökunnan ja omaisten välistä yhteistyötä. Kysymyksillä selvitettiin omaisten kokemuksia yhteistyöstä: minkä he kokivat toimivaksi ja mihin he kaipasivat parannusta.
Palvelukoti Saran Siipi on yksi Oulun Palvelusäätiön ylläpitämä tehostetun palveluasumisen yksikkö, joka tarjoaa kodinomaisen asuinympäristön kymmenelle muistisairaalle, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa ja huolenpitoa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka sisälsi avoimia ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineisto kerättiin kahteen otteeseen: ensimmäisen kerran postikyselyllä, jossa vastauksia palautui kaksi kymmenestä. Toinen aineistonkeruu tapahtui henkilökohtaisesti annetulla lomakekyselyllä. Tällöin vastauksia palautui viisi viidestä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Omaiset kokivat positiivisina asioina yhteistyössä henkilökunnan vuorovaikutustaidot, tiedonsaannin ja omaisten osallistumisen hoitoon ja yhteistyön henkilökunnan kanssa. Omaiset kokivat negatiivisina tekijöinä yhteistyössä henkilökunnan vuorovaikutustaidot, henkilökunnan oma-aloitteisuuden puutteen tiedonannossa ja omaisten epätietoisuuden henkilökunnan toiminnasta. Toiveita yhteistyölle oli tiedonsaannin lisääminen, henkilökunnan vuorovaikutustaitojen parantuminen ja omaisten osallistuminen asukkaan hoitoon enemmän. Kehittämisen kohteita oli omahoitajuus ja henkilökunnan vastuun jakaminen, henkilökunnan keskinäinen tiedonkulku ja omaisten osallistuminen ja yhteistyö yleensä.
Henkilökunnan vuorovaikutus taidot ja tiedonkulku koettiin sekä positiivisiksi että negatiivisiksi asioiksi yhteistyötä tarkasteltaessa. Opinnäytetyöstä nousee suurimpana kehittämisen kohteena yhteiset palaverit omahoitajan/henkilökunnan ja omaisen välillä.
Asiasanat: yhteistyö, omainen, henkilökunta, asukas, laadullinen tutkimus