Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Leijonaemot : Erityislasten vanhempien kokemuksia vertaistuesta

Puustinen, Kaija (2012)

 
Avaa tiedosto
Puustinen_Kaija_2012.pdf (318.3Kt)
Lataukset: 


Puustinen, Kaija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616613
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Puustinen, Kaija. Leijonaemot. Erityislasten vanhempien kokemuksia vertaistuesta.
Pieksämäki, syksy 2012, 55 s., 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erityislasten vanhempien kokemuksia vertaistuesta Leijonaemot-vertaistukiryhmässä. Leijonaemot ry on erityislasten vanhempien perustama valtakunnallinen yhdistys, joka järjestää monipuolista vertaistukitoimintaa. Keskeinen toimintamuoto ovat paikalliset vapaaehtoisten vertaisohjaajien vetämät vertaistukiryhmät. Leijonaemot-vertaistukiryhmä on avoin kaikille erityislasten vanhemmille. Ryhmässä ei toimita diagnoosilähtöisesti vaan keskitytään vanhemman omaan hyvinvointiin.
Tutkimus oli muodoltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen vertaisryhmänjäsenen teemahaastattelulla sekä tutkijan osallistuvana havainnoitsijana vertaisryhmän toiminnasta tekemällä havainnoinnilla.
Tutkimuksen tuloksen mukaan erityislasten vanhemmat kokivat vertaistukiryhmän tarpeelliseksi ja merkittäväksi heidän hyvinvoinnilleen ja jaksamiselleen erityislapsen vanhempana. Vertaistuki koettiin voimaannuttavana kokonaisvaltaisena tukena.
Vertaistuki on asiatiedon, tunnetiedon sekä kokemustiedon saamista ja antamista. Vertaistuessa toteutuu keskinäinen tietojen, taitojen ja vinkkien sekä toivon ja huolen jakaminen. Vertaistukiryhmässä mahdollistuu kertomistila, jota sävyttää luottamus sekä keskinäinen ymmärrys ja kunnioitus.

Asiasanat: erityislapsi, erityislapsen vanhemmuus, vertaistuki, vapaaehtoistoiminta, voimaantuminen, kvalitatiivinen tutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste