Askartelua keinutuolin äärellä : Lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan kehittämishanke Espoon kristillisessä koulussa ja Espoon Omenatarhassa
Lustig, Tiia-Maria; Martin, Mirta (2012)
Lustig, Tiia-Maria
Martin, Mirta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081171
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lustig, Tiia-Maria & Martin, Mirta. Askartelua keinutuolin äärellä. Lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan kehittämishanke Espoon kristillisessä koulussa ja Espoon Omenatarhassa. Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2012, 78 s., 11 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Teimme opinnäytetyönämme lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan kehittämishankkeen, Espoon kristillisen koulun, 1. - ja 5. luokan oppilaiden ja Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry:n, Omenatarha-yksikön kanssa. Tavoitteena oli tuottaa toimintaa, joka tukisi sukupolvien välisiä kohtaamisia, hälventäen mahdollisia ennakkoluuloja positiivisessa ja mahdollisimman turvallisessa ilmapiirissä. Lisäksi kehittämishanke antoi eri sukupolville mahdollisuuden tutustua toisiinsa. Samalla ikäihmisten oma historia ja kulttuuriperintö saattoi siirtyä eteenpäin lapsille. Halusimme erityisesti innostaa osapuolia toimintaan, joka parantaisi kohderyhmien henkistä hyvinvointia. Halusimme lisäksi kehittää keinoja ehkäistä yhteiskunnassamme nopeasti lisääntyvää lasten ja nuorten syrjäytyneisyyttä sekä ikäihmisten yksinäisyyttä.
Hankkeen aktiivinen osuus alkoi talvella 2011 ja jatkui aina loppukevääseen 2011 saakka. Hanke toteutettiin kahtena toimntapäivänä, jotka sijoittuivat koulun kevätlukukauden alkuun ja loppuun. Toimintapäivien aikana lapset ja ikäihmiset kokoontuivat yhteen. Kaksi tuntia kestäneet toiminnat toteutettiin erilaisten aktiviteettien, kuten laulujen, leikkien ja tarinankerrontojen parissa. Ensimmäisen toimintapäivän tavoitteena oli tutustuttaa kohderyhmät toisiinsa jakaen vanhoja ja uusia perinteitä sekä tapoja. Toisen toimintapäivä perustui enemmän yhdessäolemiseen, arkisen tekemisen kautta. Lisäksi toimintapäivien välillä osapuoltrn välistä yhteyttä pidettiin yllä erilaisilla ryhmäkohtaisilla toiminnoilla. Osapuolet lähettivät toiminnassa syntyneet tuotokset toisilleen.
Kehittämishankkeen tärkeimpänä tuloksena oli, että kumpikin kohderyhmä koki yhdessä vietetyn ajan positiivisena ja hauskana kokemuksena. Hanke osoitti, kuinka tärkeitä tämän kaltaiset toiminnat ovat lapsille ja ikäihmisille. Erilaiset aktiviteetit ja lasten kanssa vietetty aika toivat piristystä ja riemua ikäihmisten arkeen. Lapset puolestaan saivat oppia siitä, millainen maailma on ollut ennen heitä. Tämä tapahtui eri toimintojen ja ikäihmisten kertoman kautta, laajentaen lasten maailmankuvaa. Yhdessä vietetty aika antoi realistisen kuvan toisesta osapuolesta ja heidän elämästään.
Asiasanat: Lapset, ikääntyneet, sukupolvet, kohtaaminen, syrjäytyminen, yksinäisyys, kehittämishanke
Lustig, Tiia-Maria & Martin, Mirta. Askartelua keinutuolin äärellä. Lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan kehittämishanke Espoon kristillisessä koulussa ja Espoon Omenatarhassa. Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2012, 78 s., 11 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Teimme opinnäytetyönämme lasten ja ikäihmisten välisen toiminnan kehittämishankkeen, Espoon kristillisen koulun, 1. - ja 5. luokan oppilaiden ja Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry:n, Omenatarha-yksikön kanssa. Tavoitteena oli tuottaa toimintaa, joka tukisi sukupolvien välisiä kohtaamisia, hälventäen mahdollisia ennakkoluuloja positiivisessa ja mahdollisimman turvallisessa ilmapiirissä. Lisäksi kehittämishanke antoi eri sukupolville mahdollisuuden tutustua toisiinsa. Samalla ikäihmisten oma historia ja kulttuuriperintö saattoi siirtyä eteenpäin lapsille. Halusimme erityisesti innostaa osapuolia toimintaan, joka parantaisi kohderyhmien henkistä hyvinvointia. Halusimme lisäksi kehittää keinoja ehkäistä yhteiskunnassamme nopeasti lisääntyvää lasten ja nuorten syrjäytyneisyyttä sekä ikäihmisten yksinäisyyttä.
Hankkeen aktiivinen osuus alkoi talvella 2011 ja jatkui aina loppukevääseen 2011 saakka. Hanke toteutettiin kahtena toimntapäivänä, jotka sijoittuivat koulun kevätlukukauden alkuun ja loppuun. Toimintapäivien aikana lapset ja ikäihmiset kokoontuivat yhteen. Kaksi tuntia kestäneet toiminnat toteutettiin erilaisten aktiviteettien, kuten laulujen, leikkien ja tarinankerrontojen parissa. Ensimmäisen toimintapäivän tavoitteena oli tutustuttaa kohderyhmät toisiinsa jakaen vanhoja ja uusia perinteitä sekä tapoja. Toisen toimintapäivä perustui enemmän yhdessäolemiseen, arkisen tekemisen kautta. Lisäksi toimintapäivien välillä osapuoltrn välistä yhteyttä pidettiin yllä erilaisilla ryhmäkohtaisilla toiminnoilla. Osapuolet lähettivät toiminnassa syntyneet tuotokset toisilleen.
Kehittämishankkeen tärkeimpänä tuloksena oli, että kumpikin kohderyhmä koki yhdessä vietetyn ajan positiivisena ja hauskana kokemuksena. Hanke osoitti, kuinka tärkeitä tämän kaltaiset toiminnat ovat lapsille ja ikäihmisille. Erilaiset aktiviteetit ja lasten kanssa vietetty aika toivat piristystä ja riemua ikäihmisten arkeen. Lapset puolestaan saivat oppia siitä, millainen maailma on ollut ennen heitä. Tämä tapahtui eri toimintojen ja ikäihmisten kertoman kautta, laajentaen lasten maailmankuvaa. Yhdessä vietetty aika antoi realistisen kuvan toisesta osapuolesta ja heidän elämästään.
Asiasanat: Lapset, ikääntyneet, sukupolvet, kohtaaminen, syrjäytyminen, yksinäisyys, kehittämishanke