Vanhempien kokemuksia omasta kasvattajuudestaan ja yhteistyöstä päivähoidon kanssa
JURVANEN, JENNI; RUOKONEN, HEIDI; SALKOSALO, LAURA (2013)
JURVANEN, JENNI
RUOKONEN, HEIDI
SALKOSALO, LAURA
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212466
Tiivistelmä
Jenni Jurvanen, Heidi Ruokonen & Laura Salkosalo. Vanhempien kokemuksia omasta kasvattajuudestaan ja yhteistyöstä päivähoidon kanssa. Pieksämäki, kevät 2013, 59 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Pieksämäen päivähoidon piirissä olevien nykyperheiden vanhemmuuteen liittyviä haasteita ja tuen tarpeita kasvattajana. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kokevatko vanhemmat yhteistyön päiväkotien henkilökunnan kanssa muuttuneen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja kasvatuskumppanuuden myötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää yleisesti hyödyksi Pieksämäen kaupungin päiväkodeissa, esimerkiksi uuden toimintakauden sisältöjä suunniteltaessa.
Opinnäytetyön pohja oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Pieksämäen kaupungin varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvilta 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmilta kyselynä. Kyselylomakkeita jaettiin 124 vanhemmalle, lomakkeita palautui 41 kappaletta. Kyselylomakkeen strukturoidut kysymykset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avointen kysymysten tulkintaan käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia. Tutkimustulosten perusteella määritimme 3–5-vuotiaiden lasten vanhempien käyttämiä kasvatusmenetelmiä ja vanhempien kokemia tuen tarpeita.
Tutkimuksemme tulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön päivähoidon henkilökunnan kanssa. Vanhemmat saivat eniten voimavaroja lapsista, puolisostaan ja harrastuksista. Voimavaroja vähensivät eniten perheen taloustilanne, vuorotyö sekä lasten uhmakkuus. Eniten vanhemmat kokivat haasteita lapsen uhmakkuuden, tottelemattomuuden ja kiusaamisen kanssa. Perheiden käytetyin seuraamuskeino oli toruminen ja kieltäminen, myös tietokonekieltoa käytettiin melko usein. Tulosten mukaan ruumiillista rangaistusta käytettiin edelleen jonkin verran.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vanhemmuus, tuen tarpeet, varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, kyselylomake
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Pieksämäen yksikön kirjasto
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Pieksämäen päivähoidon piirissä olevien nykyperheiden vanhemmuuteen liittyviä haasteita ja tuen tarpeita kasvattajana. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kokevatko vanhemmat yhteistyön päiväkotien henkilökunnan kanssa muuttuneen lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja kasvatuskumppanuuden myötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää yleisesti hyödyksi Pieksämäen kaupungin päiväkodeissa, esimerkiksi uuden toimintakauden sisältöjä suunniteltaessa.
Opinnäytetyön pohja oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Pieksämäen kaupungin varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvilta 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmilta kyselynä. Kyselylomakkeita jaettiin 124 vanhemmalle, lomakkeita palautui 41 kappaletta. Kyselylomakkeen strukturoidut kysymykset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja avointen kysymysten tulkintaan käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia. Tutkimustulosten perusteella määritimme 3–5-vuotiaiden lasten vanhempien käyttämiä kasvatusmenetelmiä ja vanhempien kokemia tuen tarpeita.
Tutkimuksemme tulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä yhteistyöhön päivähoidon henkilökunnan kanssa. Vanhemmat saivat eniten voimavaroja lapsista, puolisostaan ja harrastuksista. Voimavaroja vähensivät eniten perheen taloustilanne, vuorotyö sekä lasten uhmakkuus. Eniten vanhemmat kokivat haasteita lapsen uhmakkuuden, tottelemattomuuden ja kiusaamisen kanssa. Perheiden käytetyin seuraamuskeino oli toruminen ja kieltäminen, myös tietokonekieltoa käytettiin melko usein. Tulosten mukaan ruumiillista rangaistusta käytettiin edelleen jonkin verran.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vanhemmuus, tuen tarpeet, varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, kyselylomake
Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Pieksämäen yksikön kirjasto
