Lapsen osallisuutta tukevat työtavat Tuomarilan perhetukikeskuksen lastenosastolla
Timonen, Kristina (2009)
Timonen, Kristina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215787
Tiivistelmä
Kristina Timonen. Lapsen osallisuutta tukevat työtavat Tuomarilan perhetukikeskuksen lastenosastolla. Järvenpää syksy 2009, 45 s., 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella lapsen osallisuuden, lapsen ominaisten toi¬mintatapojen ja lapsen ja aikuisen välisen dialogin toteutumista ja kehittämistä toimin¬tatutkimuksellisin keinoin lastenosaston työryhmän tarpeiden pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena oli toimia lastenosaston työn kehittämisen välineenä.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen toimintatutkimus, jossa tutkimuksen tekijä osal¬listui yhtenä työryhmän jäsenenä työnkehittämisen prosessiin. Aineistot kerättiin kvali¬tatiivisin menetelmin osallistuvan havainnoinnin, yhteisten keskustelujen, muistiin¬panojen, tutkimuspäiväkirjan ja haastattelulomakkeen avulla. Aineistot analysoitiin si¬sältöanalyysillä. Aineistoon ja tutkimukseen ei sisälly asiakkaisiin liittyviä tietoja. Las¬ten osaston työryhmän jäsenten anonymiteetti huomioitiin aineiston keruu-, analyysi- ja tutkimustulos vaiheissa. Aineistosta ei muodostunut henkilöpohjaista tutkimusrekisteriä.
Päätuloksien ja johtopäätöksien mukaan lapsen osallisuus toteutuu pääpiirteittäin hyvin, mutta työryhmällä oli tarve lisätä lapsen osallisuuden toteutumista. Lapsen ja aikuisen välisen dialogin ja vastavuoroisen vuorovaikutuksen toteutumisesta työryhmä halusi saada lisää tietoa ja kehittää niitä. Lapsen ominaisia toimintatapoja tarkasteltaessa lapsi huomioidaan hyvin, joskin lapsen näkyvyyttä kaivattiin lisää. Työryhmä osallistui työs¬kentelyyn motivoituneesti ja työn kehittäminen käynnistyi jo tutkimuksen aikana. Työnkehittämisen tuloksia toteutui kaikissa lapsen osallisuuteen liittyvissä teemoissa.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella lapsen osallisuuden, lapsen ominaisten toi¬mintatapojen ja lapsen ja aikuisen välisen dialogin toteutumista ja kehittämistä toimin¬tatutkimuksellisin keinoin lastenosaston työryhmän tarpeiden pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena oli toimia lastenosaston työn kehittämisen välineenä.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen toimintatutkimus, jossa tutkimuksen tekijä osal¬listui yhtenä työryhmän jäsenenä työnkehittämisen prosessiin. Aineistot kerättiin kvali¬tatiivisin menetelmin osallistuvan havainnoinnin, yhteisten keskustelujen, muistiin¬panojen, tutkimuspäiväkirjan ja haastattelulomakkeen avulla. Aineistot analysoitiin si¬sältöanalyysillä. Aineistoon ja tutkimukseen ei sisälly asiakkaisiin liittyviä tietoja. Las¬ten osaston työryhmän jäsenten anonymiteetti huomioitiin aineiston keruu-, analyysi- ja tutkimustulos vaiheissa. Aineistosta ei muodostunut henkilöpohjaista tutkimusrekisteriä.
Päätuloksien ja johtopäätöksien mukaan lapsen osallisuus toteutuu pääpiirteittäin hyvin, mutta työryhmällä oli tarve lisätä lapsen osallisuuden toteutumista. Lapsen ja aikuisen välisen dialogin ja vastavuoroisen vuorovaikutuksen toteutumisesta työryhmä halusi saada lisää tietoa ja kehittää niitä. Lapsen ominaisia toimintatapoja tarkasteltaessa lapsi huomioidaan hyvin, joskin lapsen näkyvyyttä kaivattiin lisää. Työryhmä osallistui työs¬kentelyyn motivoituneesti ja työn kehittäminen käynnistyi jo tutkimuksen aikana. Työnkehittämisen tuloksia toteutui kaikissa lapsen osallisuuteen liittyvissä teemoissa.