AVOIMEN PÄIVÄKOTITOIMINNAN KEHITTÄMINEN MONIKULTTUURISESTA NÄKÖKULMASTA
Palenius, Nina (2009)
Palenius, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026841
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Palenius, Nina. Avoimen päiväkotityön kehittäminen monikulttuurisesta näkökulmasta.
Järvenpää, syksy 2009. 96 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan ylempi koulutusohjelma,
Päihteet ja syrjäytyminen suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi
(YAMK)
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia monikulttuurisilla perheillä on avoimesta päiväkotitoiminnasta. Tavoitteena oli asiakkaiden kokemusten
perusteella selvittää, miten toimintaa on mahdollista kehittää vastaamaan perheiden tarpeisiin. Kartoitin, mitkä asiat ovat vanhempien mielestä toiminnassa tärkeimpiä ja mistä perheet hyötyvät eniten. Halusin saada monikulttuuristen
vanhempien oman äänen kuuluville.
Opinnäytetyö on sosiaalityön käytäntötutkimus. Aineiston keräsin teemahaastattelemalla kuutta maahanmuuttajaäitiä ja kahta työntekijää. Haastattelut toteutettiin
yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineiston analysoin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Päätuloksina esille tulivat avoimen päiväkodin merkittävä rooli vanhemmuuden tukemisessa ja varhaisessa puuttumisessa. Tärkeä tuen muoto oli myös toisilta vanhemmilta saatu vertaistuki. Kielen oppimisen merkitys korostui kotoutumista
ajatellen. Työntekijät tähdensivät kohtaamisen tärkeyttä. Monikulttuurisia perheitä perehdytetään yhteiskuntaan ja uuteen kulttuuriin. Kasvatustavat ja –normit ovat oleellisessa asemassa perheiden integroitumisessa. Kehitettäväähaastateltavat vanhemmat ja työntekijät näkivät olevan eri kulttuurien tietämyksessä, resurssien lisäämisessä ja työntekijöiden kouluttautumisessa.
Johtopäätöksenä voidaan pitää kehittämistyön suuntaamista siten, että asiakkaiden kokemukset ja näkökulmat sekä työntekijöiden esittämät tavoitteet voitaisiin yhdistää mahdollisimman toimivaksi kokonaisuudeksi. Avoimella päiväkotitoiminnalla on merkittävä lastensuojelullisesti ennaltaehkäisevä rooli monikulttuuristuvassa yhteiskunnassamme. Avoin päiväkotitoiminta on monikulttuuristen
perheiden kotoutumisen tukena. Vanhemmuutta tukemalla ja varhaisilla interventioilla on mahdollista palvelun kautta lisätä lapsiperheiden hyvinvointia.
Avainsanat: maahanmuuttaja, monikulttuurinen, avoin päiväkotitoiminta, vertaistuki, vanhemmuuden tukeminen, varhainen puuttuminen, laadullinen tutkimus
Palenius, Nina. Avoimen päiväkotityön kehittäminen monikulttuurisesta näkökulmasta.
Järvenpää, syksy 2009. 96 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan ylempi koulutusohjelma,
Päihteet ja syrjäytyminen suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi
(YAMK)
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia monikulttuurisilla perheillä on avoimesta päiväkotitoiminnasta. Tavoitteena oli asiakkaiden kokemusten
perusteella selvittää, miten toimintaa on mahdollista kehittää vastaamaan perheiden tarpeisiin. Kartoitin, mitkä asiat ovat vanhempien mielestä toiminnassa tärkeimpiä ja mistä perheet hyötyvät eniten. Halusin saada monikulttuuristen
vanhempien oman äänen kuuluville.
Opinnäytetyö on sosiaalityön käytäntötutkimus. Aineiston keräsin teemahaastattelemalla kuutta maahanmuuttajaäitiä ja kahta työntekijää. Haastattelut toteutettiin
yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Aineiston analysoin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Päätuloksina esille tulivat avoimen päiväkodin merkittävä rooli vanhemmuuden tukemisessa ja varhaisessa puuttumisessa. Tärkeä tuen muoto oli myös toisilta vanhemmilta saatu vertaistuki. Kielen oppimisen merkitys korostui kotoutumista
ajatellen. Työntekijät tähdensivät kohtaamisen tärkeyttä. Monikulttuurisia perheitä perehdytetään yhteiskuntaan ja uuteen kulttuuriin. Kasvatustavat ja –normit ovat oleellisessa asemassa perheiden integroitumisessa. Kehitettäväähaastateltavat vanhemmat ja työntekijät näkivät olevan eri kulttuurien tietämyksessä, resurssien lisäämisessä ja työntekijöiden kouluttautumisessa.
Johtopäätöksenä voidaan pitää kehittämistyön suuntaamista siten, että asiakkaiden kokemukset ja näkökulmat sekä työntekijöiden esittämät tavoitteet voitaisiin yhdistää mahdollisimman toimivaksi kokonaisuudeksi. Avoimella päiväkotitoiminnalla on merkittävä lastensuojelullisesti ennaltaehkäisevä rooli monikulttuuristuvassa yhteiskunnassamme. Avoin päiväkotitoiminta on monikulttuuristen
perheiden kotoutumisen tukena. Vanhemmuutta tukemalla ja varhaisilla interventioilla on mahdollista palvelun kautta lisätä lapsiperheiden hyvinvointia.
Avainsanat: maahanmuuttaja, monikulttuurinen, avoin päiväkotitoiminta, vertaistuki, vanhemmuuden tukeminen, varhainen puuttuminen, laadullinen tutkimus