Kasvatuskumppanuuden toteutuminen ja kehittämistarpeet
Heikkinen, Heidi; Juusola, Saara (2009)
Heikkinen, Heidi
Juusola, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047063
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heikkinen, Heidi & Juusola, Saara. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen ja kehittämistarpeet. Oulu, syksy 2009, 50 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulun yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päivähoidossa olevien lasten vanhempien käsityksiä ja mielipiteitä varhaiskasvattajien ja vanhempien välisestä kasvatuskumppanuudesta ja sen toteutumisesta Svenska Barnträdgårdenissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien toiveita kasvatuskumppanuuden kehittämiseksi Svenska Barnträdgårdenissa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa, jossa aineisto kerättiin lasten vanhemmilta teemoitetulla, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja lapsen kaksikielisyyden kehitystä.
Tulosten mukaan vanhemmat kokivat tärkeimmiksi asioiksi kasvatuskumppanuudessa luottamuksellisen vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan. Svenska Barnträdgårdenissa vanhemmat kokivat toteutuneen heitä kunnioittavan vuorovaikutuksen ja ammatillisen työotteen. Kasvatuskumppanuuden nähtiin tukevan lapsen kaksikielisyyden kehitystä. Kasvatuskumppanuuden kehittämiseen ehdotettiin kehityskeskusteluja ja vanhempainiltoja.
Jatkossa olisi tarkoituksenmukaista tutkia työntekijöiden käsityksiä ja mielipiteitä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Työtekijöiltä tulisi kysyä myös kasvatuskumppanuuden kehittämisideoita.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, päiväkoti, kaksikielisyys, laadullinen tutkimus
Heikkinen, Heidi & Juusola, Saara. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen ja kehittämistarpeet. Oulu, syksy 2009, 50 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulun yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päivähoidossa olevien lasten vanhempien käsityksiä ja mielipiteitä varhaiskasvattajien ja vanhempien välisestä kasvatuskumppanuudesta ja sen toteutumisesta Svenska Barnträdgårdenissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien toiveita kasvatuskumppanuuden kehittämiseksi Svenska Barnträdgårdenissa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa, jossa aineisto kerättiin lasten vanhemmilta teemoitetulla, puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja lapsen kaksikielisyyden kehitystä.
Tulosten mukaan vanhemmat kokivat tärkeimmiksi asioiksi kasvatuskumppanuudessa luottamuksellisen vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan. Svenska Barnträdgårdenissa vanhemmat kokivat toteutuneen heitä kunnioittavan vuorovaikutuksen ja ammatillisen työotteen. Kasvatuskumppanuuden nähtiin tukevan lapsen kaksikielisyyden kehitystä. Kasvatuskumppanuuden kehittämiseen ehdotettiin kehityskeskusteluja ja vanhempainiltoja.
Jatkossa olisi tarkoituksenmukaista tutkia työntekijöiden käsityksiä ja mielipiteitä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Työtekijöiltä tulisi kysyä myös kasvatuskumppanuuden kehittämisideoita.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, varhaiskasvatus, päiväkoti, kaksikielisyys, laadullinen tutkimus