Lähiympäristöä oppimassa : Vihreä Lippu -ohjelma kestävän kehityksen edistäjänä Tenavat Myötätuulessa -päiväkodissa
Pajunen, Elina; Putila, Jonna (2013)
Pajunen, Elina
Putila, Jonna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305671
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pajunen, Elina & Putila, Jonna. Lähiympäristöä oppimassa – Vihreä Lippu -ohjelma kestävän kehityksen edistäjänä Tenavat Myötätuulessa -päiväkodissa. Kevät 2013, 71 s, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön ydintavoitteena oli luoda Tenavat Myötätuulessa -päiväkodille monipuolinen Vihreän Lipun toimintasuunnitelma syksylle 2012. Toimintasuunnitelman avulla pyritään lisäämään lasten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja tuodaan heille heidän lähiympäristöä tutuksi, valitun Vihreä Lippu -teeman mukaisesti. Toimintasuunnitelmassa tärkeänä lähtökohtana pidettiin lasten osallisuuden huomioimista, sillä se on nostettu tärkeäksi näkökulmaksi myös Suomen Ympäristökasvatuksen Seuran Vihreä Lippu -ohjelmassa. Lisäksi toimintasuunnitelman avulla haluttiin tuoda aiheesta ideoita myös päiväkodin henkilökunnalle. Tavoitteenamme oli, että päiväkotiin jäisi myös joitain pysyviä toimintatapoja toiminnan suunnittelu- ja toteutustyön tuloksena ja Vihreä Lippu -toiminta jatkuisi sujuvasti myös opinnäytetyöprosessin jälkeen.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyömme päätuotos oli syksyn 2012 Vihreän Lipun toimintasuunnitelma, jonka mukaan päiväkodissa toteutettiin Vihreä Lippu -toimintaa yhteistyössä opinnäytetyöntekijöiden kanssa. Toimintasuunnitelma koostui lähiympäristöön tutustumisesta, kestävän kehityksen tapojen opettelusta ja monenlaisesta toiminnasta aina luonnonmateriaaliaskarteluista päiväkodin kierrätysmateriaaliolympialaisiin. Osallisuuden huomioimiseksi syksyn aikana kokoontui päiväkodin vanhimmista lapsista koostuva ympäristöraati, jossa lasten toiveet ja mielipiteet huomioitiin. Lapset otettiin mukaan toiminnan ideoinnista ja valmistelusta aina toteutukseen asti.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että monipuolisen toimintasuunnitelman avulla lapset oppivat tärkeitä asioita kestävästä kehityksestä ja lähiympäristöstä. Lapsille leikkiminen, kokeileminen ja tutkiminen ovat ominaisia tapoja oppia. Palautteen ja arvioinnin tuloksena voimme todeta, että onnistuimme luomaan lapsien oppimista tukevan toimintasuunnitelman.
Pajunen, Elina & Putila, Jonna. Lähiympäristöä oppimassa – Vihreä Lippu -ohjelma kestävän kehityksen edistäjänä Tenavat Myötätuulessa -päiväkodissa. Kevät 2013, 71 s, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön ydintavoitteena oli luoda Tenavat Myötätuulessa -päiväkodille monipuolinen Vihreän Lipun toimintasuunnitelma syksylle 2012. Toimintasuunnitelman avulla pyritään lisäämään lasten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja tuodaan heille heidän lähiympäristöä tutuksi, valitun Vihreä Lippu -teeman mukaisesti. Toimintasuunnitelmassa tärkeänä lähtökohtana pidettiin lasten osallisuuden huomioimista, sillä se on nostettu tärkeäksi näkökulmaksi myös Suomen Ympäristökasvatuksen Seuran Vihreä Lippu -ohjelmassa. Lisäksi toimintasuunnitelman avulla haluttiin tuoda aiheesta ideoita myös päiväkodin henkilökunnalle. Tavoitteenamme oli, että päiväkotiin jäisi myös joitain pysyviä toimintatapoja toiminnan suunnittelu- ja toteutustyön tuloksena ja Vihreä Lippu -toiminta jatkuisi sujuvasti myös opinnäytetyöprosessin jälkeen.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyömme päätuotos oli syksyn 2012 Vihreän Lipun toimintasuunnitelma, jonka mukaan päiväkodissa toteutettiin Vihreä Lippu -toimintaa yhteistyössä opinnäytetyöntekijöiden kanssa. Toimintasuunnitelma koostui lähiympäristöön tutustumisesta, kestävän kehityksen tapojen opettelusta ja monenlaisesta toiminnasta aina luonnonmateriaaliaskarteluista päiväkodin kierrätysmateriaaliolympialaisiin. Osallisuuden huomioimiseksi syksyn aikana kokoontui päiväkodin vanhimmista lapsista koostuva ympäristöraati, jossa lasten toiveet ja mielipiteet huomioitiin. Lapset otettiin mukaan toiminnan ideoinnista ja valmistelusta aina toteutukseen asti.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että monipuolisen toimintasuunnitelman avulla lapset oppivat tärkeitä asioita kestävästä kehityksestä ja lähiympäristöstä. Lapsille leikkiminen, kokeileminen ja tutkiminen ovat ominaisia tapoja oppia. Palautteen ja arvioinnin tuloksena voimme todeta, että onnistuimme luomaan lapsien oppimista tukevan toimintasuunnitelman.