Meidän talon näköinen Patu : henkilökunnan matka päiväkodin laadullisiin tavoitteisiin
Koivisto, Sari (2013)
Koivisto, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295411
Tiivistelmä
Koivisto, Sari. Meidän talon näköinen Patu – henkilökunnan matka päiväkodin laadullisiin tavoitteisiin. Diak, Pieksämäen toimipiste, kevät 2013, 66 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Palvelutuoteperusteisen toiminnan ja talouden ohjausjärjestelmän (Patu) aloitukseen liittyviä henkilökunnan ajatuksia ja ennakko-odotuksia. Kohderyhmänä oli Kuokkalan päiväkodin henkilökunta. Tutkimuksessa selvitettiin myös Kuokkalan päiväkodin asiakas- ja henkilöstökyselyiden tuloksia marraskuussa 2012 ja helmikuussa 2013. Tutkimusaineiston tuloksien avulla Kuokkalan päiväkodille laadittiin laadulliset tavoitteet vuodelle 2013.
Tutkimuksessani tarkastellaan ja analysoidaan päiväkodin henkilökunnan kirjoittamien kirjoitelmien avulla mitä ajatuksia ja ennakko-odotuksia henkilökunnalla oli Patusta. Henkilöstö- ja asiakaskyselyistä saadut tulokset ovat olleet myös tärkeä osa opinnäytetyötä.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia ajatuksia ja ennakko-odotuksia Kuokka-lan päiväkodin henkilökunnalla on Patusta? 2) Onko henkilökunnan kirjoituksista sekä asiakas- ja henkilöstökyselyn tuloksista mahdollista saada aikaan päiväkodille yhteiset laadulliset tavoitteet?
Tutkimusaineiston perusteella Kuokkalan päiväkodin henkilökunta kaipasi lisätietoa Patun käyttöönottoon liittyen mm. suoriteperusteisesta budjetoinnista, päiväkodin taloudesta, lasten määrästä suhteessa kasvatusvastuulliseen henkilökuntaan ja Patun vaikutuksesta sijaisten palkkaamiseen.
Asiakas- ja henkilöstökyselyn tulokset toivat esille mm. puutteita päiväkodin tiedottamisessa ja toiveen lapsen oman ryhmän aikuisen vastaanottamisessa lapsen tuonti- ja hakutilanteissa. Sekä kirjoitelmista että asiakas- ja henkilöstö-kyselyiden tuloksista esiinnousseet päiväkodin kehittämistarpeet olivat yllättä-vän samansuuntaiset. Kehittämistarpeet kirjattiin Kuokkalan päiväkodin laadullisiksi tavoitteiksi ja osaksi Jyväskylän kaupungin ja Kuokkalan päiväkodin henkilökunnan välistä tulospalkkiosopimusta.
Avainsanat: työhyvinvointi, työn imu, osaamisen johtaminen, asiakastyytyväi-syys, työtyytyväisyys, vaikuttaminen, tiedotus, talous, varhaiskasvatus
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Palvelutuoteperusteisen toiminnan ja talouden ohjausjärjestelmän (Patu) aloitukseen liittyviä henkilökunnan ajatuksia ja ennakko-odotuksia. Kohderyhmänä oli Kuokkalan päiväkodin henkilökunta. Tutkimuksessa selvitettiin myös Kuokkalan päiväkodin asiakas- ja henkilöstökyselyiden tuloksia marraskuussa 2012 ja helmikuussa 2013. Tutkimusaineiston tuloksien avulla Kuokkalan päiväkodille laadittiin laadulliset tavoitteet vuodelle 2013.
Tutkimuksessani tarkastellaan ja analysoidaan päiväkodin henkilökunnan kirjoittamien kirjoitelmien avulla mitä ajatuksia ja ennakko-odotuksia henkilökunnalla oli Patusta. Henkilöstö- ja asiakaskyselyistä saadut tulokset ovat olleet myös tärkeä osa opinnäytetyötä.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia ajatuksia ja ennakko-odotuksia Kuokka-lan päiväkodin henkilökunnalla on Patusta? 2) Onko henkilökunnan kirjoituksista sekä asiakas- ja henkilöstökyselyn tuloksista mahdollista saada aikaan päiväkodille yhteiset laadulliset tavoitteet?
Tutkimusaineiston perusteella Kuokkalan päiväkodin henkilökunta kaipasi lisätietoa Patun käyttöönottoon liittyen mm. suoriteperusteisesta budjetoinnista, päiväkodin taloudesta, lasten määrästä suhteessa kasvatusvastuulliseen henkilökuntaan ja Patun vaikutuksesta sijaisten palkkaamiseen.
Asiakas- ja henkilöstökyselyn tulokset toivat esille mm. puutteita päiväkodin tiedottamisessa ja toiveen lapsen oman ryhmän aikuisen vastaanottamisessa lapsen tuonti- ja hakutilanteissa. Sekä kirjoitelmista että asiakas- ja henkilöstö-kyselyiden tuloksista esiinnousseet päiväkodin kehittämistarpeet olivat yllättä-vän samansuuntaiset. Kehittämistarpeet kirjattiin Kuokkalan päiväkodin laadullisiksi tavoitteiksi ja osaksi Jyväskylän kaupungin ja Kuokkalan päiväkodin henkilökunnan välistä tulospalkkiosopimusta.
Avainsanat: työhyvinvointi, työn imu, osaamisen johtaminen, asiakastyytyväi-syys, työtyytyväisyys, vaikuttaminen, tiedotus, talous, varhaiskasvatus