OPISKELIJOIDEN SOSIAALINEN PÄÄOMA DIAKONIA-AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Simuna, Pauliina (2013)
Simuna, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179119
Tiivistelmä
Simuna, Pauliina. Sosiaalinen pääoma Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Oulu 2013, 36 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen pääoman muodostumista Diakonia-ammattikorkeakoulussa ja verrata toimipaikkojen välisiä eroja. Tavoitteena oli hankkia tietoa, mitä sosiaalisen pääoman osa-alueita Diakonia-ammattikorkeakoulun eri toimipaikoissa voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin vuonna 2011 kerättyä Syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakoulussa (CDS)-hankkeen aineistoa. Hankkeen tavoitteena oli tukea opiskelijoiden opintojen loppuun saattamista ja hyvinvointia. Hankkeen tuottamalla mittarilla pyrittiin siihen, että sillä voidaan seurata sosiaalisen pääoman tasoa ja muutoksia opiskelijoiden keskuudessa. CDS-hankkeen tuottaman aineiston pohjalta sosiaalinen pääoma muodostuu ammattikorkeakouluissa luottamuksesta, osallisuudesta ja voimavaroista. Aineiston analysoimiseksi käytin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat opintoja tukevat voimavaransa merkityksellisenä sosiaalisen pääoman osa-alueena ja erityisesti omaa psyykkistä hyvinvointia pidettiin tärkeänä. Heikoimpana sosiaalisen pääoman osa-alueena opiskelijat kokivat heikot mahdollisuudet osallistua opetuksen kehittämiseen. Kokonaisuudessaan sosiaalisen pääoman varanto oli hyvä Diakonia-ammattikorkeakouluissa.
Asiasanat: sosiaalinen pääoma, syrjäytyminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, terveyden edistäminen, kvantitatiivinen tutkimus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen pääoman muodostumista Diakonia-ammattikorkeakoulussa ja verrata toimipaikkojen välisiä eroja. Tavoitteena oli hankkia tietoa, mitä sosiaalisen pääoman osa-alueita Diakonia-ammattikorkeakoulun eri toimipaikoissa voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin vuonna 2011 kerättyä Syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakoulussa (CDS)-hankkeen aineistoa. Hankkeen tavoitteena oli tukea opiskelijoiden opintojen loppuun saattamista ja hyvinvointia. Hankkeen tuottamalla mittarilla pyrittiin siihen, että sillä voidaan seurata sosiaalisen pääoman tasoa ja muutoksia opiskelijoiden keskuudessa. CDS-hankkeen tuottaman aineiston pohjalta sosiaalinen pääoma muodostuu ammattikorkeakouluissa luottamuksesta, osallisuudesta ja voimavaroista. Aineiston analysoimiseksi käytin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat opintoja tukevat voimavaransa merkityksellisenä sosiaalisen pääoman osa-alueena ja erityisesti omaa psyykkistä hyvinvointia pidettiin tärkeänä. Heikoimpana sosiaalisen pääoman osa-alueena opiskelijat kokivat heikot mahdollisuudet osallistua opetuksen kehittämiseen. Kokonaisuudessaan sosiaalisen pääoman varanto oli hyvä Diakonia-ammattikorkeakouluissa.
Asiasanat: sosiaalinen pääoma, syrjäytyminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, terveyden edistäminen, kvantitatiivinen tutkimus