Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Syömishäiriöiden ennaltaehkäisy ja tunnistaminen kouluterveydenhuollossa

Behm, Anni; Kaukonen, Jenna (2013)

 
Avaa tiedosto
behm_anni.pdf (228.5Kt)
Lataukset: 


Behm, Anni
Kaukonen, Jenna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066608
Tiivistelmä
Behm, Anni & Kaukonen, Jenna. Syömishäiriöiden ennaltaehkäisy ja tunnistaminen kouluterveydenhuollossa. Kevät 2013, 62s, 4 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto. Terveydenhoitaja (AMK).

Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata millaisin keinoin kouluterveydenhoitajat ennaltaehkäisevät ja tunnistavat syömishäiriöitä yläkouluissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kouluterveydenhoitajien tämän hetkisiä taitoja ennaltaehkäistä ja tunnistaa syömishäiriöitä.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna neljältä terveydenhoitajalta, jotka työskentelevät itäsuomalaisissa kouluissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimustuloksista nousi esiin syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja tunnistamisen tärkeys kouluterveydenhuollossa. Terveellisistä ja tasapainoisista elämäntavoista puhuminen sekä hyvän minäkuvan korostaminen ja tukeminen koettiin tärkeimmiksi keinoiksi ehkäistä syömishäiriöitä. Tärkeimmiksi syömishäiriöiden tunnistamisen keinoiksi nousivat nuoren kokonaisvaltainen havainnoiminen, varhainen puuttuminen ja kouluterveydenhoitajan motivoiva työote. Yhteistyö opettajien, koulun muun henkilökunnan, vanhempien ja nuoren kanssa koettiin myös tärkeäksi. Haastateltavat kokivat syömishäiriöiden tunnistamisen haastavaksi, mutta ei mahdottomaksi. Jokainen terveydenhoitaja vastaa itse oman ammatillisen osaamisensa kehittämisestä. Haastateltavien mukaan kouluterveydenhoitajien on oltava perillä meneillään olevista ilmiöistä ja niiden vaikutuksesta nuorten hyvinvointiin.

Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää kouluterveydenhoitajien taitoja syömishäiriöiden ennaltaehkäisijöinä ja tunnistajina. Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia onko terveydenhoitajilla valtakunnallisesti samanlaisia keinoja ennaltaehkäistä ja tunnistaa syömishäiriöitä. Lisäksi voisi selvittää eroavatko kouluterveydenhoitajien keinot ennaltaehkäistä ja tunnistaa syömishäiriöitä alakouluissa, ammattioppilaitoksissa sekä lukioissa.

Asiasanat: syömishäiriöt, tunnistaminen, ennaltaehkäisy, kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajat
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste