Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Iloa ja leikkiä : Ihmeelliset vuodet -lastenhoitoryhmän ohjaus

Ollanketo, Kirsikka; Metsälinna, Monika (2013)

 
Avaa tiedosto
ollanketo_kirsikka.pdf (938.9Kt)
Lataukset: 


Ollanketo, Kirsikka
Metsälinna, Monika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066602
Tiivistelmä
Ollanketo, Kirsikka & Metsälinna, Monika.
Iloa ja leikkiä. Ihmeelliset vuodet -lastenhoitoryhmän ohjaus.
97 s. 2 liitettä. Kieli: suomi. Helsinki, kevät 2013.

Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) / LTO

Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja se koostuu Ihmeelliset vuodet -lastenhoitoryhmän suunnittelusta ja ohjauksesta sisältäen 12 ohjauskertaa. Keväällä 2011 ohjasimme Ihmeelliset vuodet -vanhempainryhmän kanssa samaan aikaan kokoontuvaa lastenhoidollista ryhmää Kannelmäen koululla. Yhteistyökumppanimme on Omaiset Mielenterveystyön tukena ry Uusimaa (OTU). Ihmeelliset vuodet -ohjelma on kehitetty käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyä ja hoitoa varten.

Kokoonnuimme kerran viikossa kolmen kuukauden ajan 2–8-vuotiaiden lasten kanssa.
Asetimme lastenhoitoryhmälle tavoitteita, joiden pohjalta suunnittelimme ja toteutimme toimintaa. Ryhmän perustehtäväksi muodostui yhteisen mukavan ajan viettäminen. Toimintamme yleisiä tavoitteita olivat lasten tutustuminen uusiin ystäviin, vuorovaikutustaitojen kehittyminen, sosiaalisten taitojen opettelu, elämyksien ja ilon tuottaminen lapsille, lasten viihtyminen ryhmässä sekä yhdessä tekemisen ilo.

Opinnäytetyössä keskitymme lastenryhmänohjauksen ja käytöshäiriön teoriaan, kerromme toteutuneista ryhmäkerroista ja arvioimme lopuksi produktion toteutumista. Olemme huomioineet lapsilähtöisyyden toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Käsittelemme myös vertaisten merkitystä lapselle.

Ryhmäkertojen lopuksi keräsimme vanhemmilta palautetta lastenryhmän toiminnasta. Palautelomakkeessa oli avoimia sekä arviointikysymyksiä. Vanhemmat kokivat ryhmän tarpeelliseksi oman ryhmään osallistumisensa kannalta ja olivat tyytyväisiä lastensa viihtymiseen ryhmässä. Ryhmien tärkeys ja tarpeellisuus tuli ilmi. Opinnäytetyön loppuun olemme koonneet kehittämisehdotuksia seuraavia lastenhoitoryhmiä varten. Lastenhoitoryhmissä on hyvä ottaa huomioon ohjaajien riittävyys, toiminnan struktuuri, ikätasoisesti eriytetty toiminta sekä koulutuksen tarjoaminen Ihmeellisistä vuosista ja lastenryhmänohjauksesta.

Toiminnan suunnittelun ja ohjaustyön pohjalta muotoutui liitteenä oleva materiaaliaineisto tuleville Ihmeelliset vuodet -lastenhoitoryhmän ohjaajille.
Asiasanat: ryhmäohjaus, käyttäytymishäiriöt, kasvatus, vertaisryhmät
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste