Viisivuotiaiden kuvataidekasvatus pienryhmätoimintana varhaiskasvatuksessa
Apell, Laura; Ikonen, Jenna (2013)
Apell, Laura
Ikonen, Jenna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066454
Tiivistelmä
Apell, Laura & Ikonen, Jenna. Viisivuotiaiden kuvataidekasvatus pienryhmätoimintana varhaiskasvatuksessa. Helsinki, kevät 2013, 86s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisen raportin sekä produktin sisältävä produktiomuotoinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen ja houkutteleva tuokiokorttipaketti pienryhmissä tapahtuvan kuvataidekasvatuksen tueksi varhaiskasvatukseen. Tuokiokorttipaketin tarkoitus on lisätä kuvataiteiden käyttöä lasten kanssa tehtävässä työssä päiväkodeissa sekä madaltaa kuvataidekasvatukseen tottumattomien kasvattajien kynnystä tarjota lapsille kuvataiteellisia kokemuksia.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa kerrotaan viisivuotiaiden lasten kehityksestä, kuvataidekasvatuksesta, pienryhmätoiminnasta sekä lapsilähtöisestä ryhmien ohjaamisesta varhaiskasvatuksessa. Raporttiin kuuluu myös kuvaus tämän opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta sekä produktin muodostumisesta. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin seitsemän lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan teoriatiedon pohjalta suunniteltua kuvataidetuokiota erään pääkaupunkiseudun kunnallisen päiväkodin viisivuotiaiden lasten pienryhmälle. Pienryhmään kuuluivat kahdeksan lasta ja lastentarhanopettaja.
Toiminnallisessa osuudessa toteutetuista tuokioista saadun palautteen sekä tietoisesti tehtyjen havaintojen perusteella kuvataidetuokioita kehitettiin ja suunniteltiin kuvataidekasvatukseen liittyvä tuokiokorttipaketti, joka on tämän opinnäytetyön produkti. Tuokiokorttipakettiin kuuluvat saatekirje ja tuokiokortit, joissa esitellään kuvataidetuokioiden arvioitu kesto, niihin tarvittavat välineet sekä toteutusvaiheet. Saatekirjeessä kuvataidetuokiot esitellään tarkemmin, niiden sisältöä perustellaan sekä niiden toteuttamiseen ja muokkaamiseen tarjotaan vihjeitä.
Opinnäytetyön yhteistyöpäiväkodin pienryhmän lapset ja lastentarhanopettaja antoivat toiminnallisessa osuudessa toteutetuista kuvataidetuokioista sekä kirjallista että suullista palautetta. Kuvataidetuokioiden todettiin olevan viisivuotiaille lapsille pääosin sopivia. Sekä tuokioihin osallistuneet aikuiset että lapset kokivat ryhmän tapaamiset tärkeinä ja saivat monipuolisia kokemuksia kuvataiteesta ja yhdessä luomisesta. Pienryhmässä lapsilähtöisyys toteutui mahdollisuutena kuulla ja nähdä lapsi yksilönä sekä tarjota lapselle mahdollisuuksia vaikuttaa kuvataidetuokioiden sisältöihin.
Avainsanat: produktio, kuvataidekasvatus, ryhmätoiminta, pienryhmät, varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisen raportin sekä produktin sisältävä produktiomuotoinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen ja houkutteleva tuokiokorttipaketti pienryhmissä tapahtuvan kuvataidekasvatuksen tueksi varhaiskasvatukseen. Tuokiokorttipaketin tarkoitus on lisätä kuvataiteiden käyttöä lasten kanssa tehtävässä työssä päiväkodeissa sekä madaltaa kuvataidekasvatukseen tottumattomien kasvattajien kynnystä tarjota lapsille kuvataiteellisia kokemuksia.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa kerrotaan viisivuotiaiden lasten kehityksestä, kuvataidekasvatuksesta, pienryhmätoiminnasta sekä lapsilähtöisestä ryhmien ohjaamisesta varhaiskasvatuksessa. Raporttiin kuuluu myös kuvaus tämän opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta sekä produktin muodostumisesta. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin seitsemän lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan teoriatiedon pohjalta suunniteltua kuvataidetuokiota erään pääkaupunkiseudun kunnallisen päiväkodin viisivuotiaiden lasten pienryhmälle. Pienryhmään kuuluivat kahdeksan lasta ja lastentarhanopettaja.
Toiminnallisessa osuudessa toteutetuista tuokioista saadun palautteen sekä tietoisesti tehtyjen havaintojen perusteella kuvataidetuokioita kehitettiin ja suunniteltiin kuvataidekasvatukseen liittyvä tuokiokorttipaketti, joka on tämän opinnäytetyön produkti. Tuokiokorttipakettiin kuuluvat saatekirje ja tuokiokortit, joissa esitellään kuvataidetuokioiden arvioitu kesto, niihin tarvittavat välineet sekä toteutusvaiheet. Saatekirjeessä kuvataidetuokiot esitellään tarkemmin, niiden sisältöä perustellaan sekä niiden toteuttamiseen ja muokkaamiseen tarjotaan vihjeitä.
Opinnäytetyön yhteistyöpäiväkodin pienryhmän lapset ja lastentarhanopettaja antoivat toiminnallisessa osuudessa toteutetuista kuvataidetuokioista sekä kirjallista että suullista palautetta. Kuvataidetuokioiden todettiin olevan viisivuotiaille lapsille pääosin sopivia. Sekä tuokioihin osallistuneet aikuiset että lapset kokivat ryhmän tapaamiset tärkeinä ja saivat monipuolisia kokemuksia kuvataiteesta ja yhdessä luomisesta. Pienryhmässä lapsilähtöisyys toteutui mahdollisuutena kuulla ja nähdä lapsi yksilönä sekä tarjota lapselle mahdollisuuksia vaikuttaa kuvataidetuokioiden sisältöihin.
Avainsanat: produktio, kuvataidekasvatus, ryhmätoiminta, pienryhmät, varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys