Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Narratiivinen keskustelu kehitysvammatyössä

Pajunen, Annamari (2013)

Avaa tiedosto
OT 25.4. 2013.pdf (428.4Kt)
Lataukset: 


Pajunen, Annamari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255044
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Pajunen, Annamari. Narratiivinen keskustelu kehitysvammatyössä. 64 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata narratiivista keskustelumenetelmää kehi-tysvammatyössä. Narratiivisen identiteettiteorian mukaan ihminen rakentuu kertomuksellisesti. Ihmisen itseymmärrys syntyy siitä, miten ihminen ymmärtää itsensä ja oman elämäntarinansa. Tutkimuksessa tarkastellaan kehitysvam-maisten identiteetin rakentumista ja vuorovaikutustaitojen oppimista narratiivis-ten keskustelujen kautta. Tutkimusaineistona käytettiin kehitysvammayksikössä käytyjä narratiivisia yksilökeskusteluja. Laadullisessa tutkimuksessa analysoitiin tutkimusaineistoa narratiivisen identiteetin vyöhykemallin mukaisesti sekä tutkitiin keskustelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä Vygotskin sosiaalisen oppimisteorian pohjalta.
Opinnäytetyössä kuvattiin mitä narratiivinen keskustelu on ja miten narratiivisia keskusteluja käytiin kehitysvammaisten kanssa. Kehitysvammaisuutta tarkasteltiin sosiaalisesta näkökulmasta huomioiden kehitysvammaisten tuen tarve elämänhallinnan ja toimintakyvyn alueella. Lisäksi nostettiin esiin kehitysvammaisten kielelliset erityispiirteet sekä tutkittiin mitä hyvä vuorovaikutus kehitysvammatyössä on. Työssä tarkasteltiin narratiivisen keskustelun teoreettisia lähtökohtia, lähestymistavan perusajatusta sekä siihen liittyvää kokonaisvaltaista ihmiskäsitystä. Työssä kuvattiin identiteetin vyöhykemallia ja Vygotskyn oppimisteorian lähtökohtia ja niiden suhdetta vallitseviin identiteettiteorioihin. Sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevia ammatillisia vuorovaikutusmenetelmiä verrattiin narratiiviseen keskustelumenetelmään.

Päätuloksena tutkimuksesta ilmeni, että narratiivinen keskustelumenetelmä soveltui vuorovaikutusmenetelmäksi kehitysvammaisen kanssa. Tutkimus osoitti, että pitkäjänteiset keskustelut vahvistivat kehitysvammaisten vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia suhteita ja antoivat välineen oman elämän ja itsensä tarkasteluun.

Asiasanat: kehitysvammaiset, vuorovaikutus, identiteetti, oppiminen, narratiivisuus, menetelmät, keskustelu
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste