Nuorten aikuisten kokemuksia neuropsykiatrisesta valmennuksesta opintojen ja työelämän tukena
Kulmala, Milja (2013)
Kulmala, Milja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036063
Tiivistelmä
Kulmala, Milja. Nuorten aikuisten kokemuksia neuropsykiatrisesta valmennuksesta opintojen ja työelämän tukena. Helsinki, kevät 2013, 69 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää neuropsykiatrisen valmennuksen nuorten aikuisasiakkaiden kokemuksia neuropsykiatrisen valmennuksen antamasta tuesta heidän opiskelu- ja työelämässään. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka valmennettavat kokevat, että neuropsykiatrista valmennusta voitaisiin edelleen kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Nuortentalo Oy:n kanssa.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidusti teemahaastatteluin viideltä neuropsykiatrisen valmennuksen asiakkaalta talven 2012–2013 aikana. Haastattelut toteutettiin haastateltavien omissa toimintaympäristöissä. Haastateltavien kokemusmaailmaa pyrittiin ymmärtämään fenomenologisesta näkökulmasta ja aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella haastatellut kokivat neuropsykiatrisen valmennuksen tärkeäksi tukimuodoksi elämässään. Valmennettavat kertoivat neuropsykiatrisen valmentajan olevan luotettava aikuinen, perheen ulkopuolinen henkilö, jolta voi kysyä neuvoa ja puhua mieltä painavista asioista. Haastateltavien näkökulmasta oli tärkeää, että neuropsykiatrinen valmentaja oli helposti lähestyttävä ja empaattinen. Neuropsykiatrisen valmennuksen antama käytännön apu arjessa koettiin erityisen tärkeäksi, mutta myös psykososiaalisen tuen merkitys korostui.
Neuropsykiatrisesta valmennuksesta saadun tuen nähtiin perustuvan yksilölliseen, tavoitteelliseen toimintaan, jossa työskentelyssä oli koko ajan selvä suunta. Tavoitteiden määrittämisen ja erilaisten tukimuotojen käyttämisen koettiin tähtäävät siihen, että valmennettava pärjää itsenäisesti elämässä.
Asiasanat: neuropsykiatrinen valmennus, sosiaalinen tuki, ADHD, Aspergerin oireyhtymä, Touretten oireyhtymä, kielelliset häiriöt, ratkaisukeskeisyys, opiskelu, työelämä, nuoret aikuiset
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää neuropsykiatrisen valmennuksen nuorten aikuisasiakkaiden kokemuksia neuropsykiatrisen valmennuksen antamasta tuesta heidän opiskelu- ja työelämässään. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka valmennettavat kokevat, että neuropsykiatrista valmennusta voitaisiin edelleen kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Nuortentalo Oy:n kanssa.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidusti teemahaastatteluin viideltä neuropsykiatrisen valmennuksen asiakkaalta talven 2012–2013 aikana. Haastattelut toteutettiin haastateltavien omissa toimintaympäristöissä. Haastateltavien kokemusmaailmaa pyrittiin ymmärtämään fenomenologisesta näkökulmasta ja aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella haastatellut kokivat neuropsykiatrisen valmennuksen tärkeäksi tukimuodoksi elämässään. Valmennettavat kertoivat neuropsykiatrisen valmentajan olevan luotettava aikuinen, perheen ulkopuolinen henkilö, jolta voi kysyä neuvoa ja puhua mieltä painavista asioista. Haastateltavien näkökulmasta oli tärkeää, että neuropsykiatrinen valmentaja oli helposti lähestyttävä ja empaattinen. Neuropsykiatrisen valmennuksen antama käytännön apu arjessa koettiin erityisen tärkeäksi, mutta myös psykososiaalisen tuen merkitys korostui.
Neuropsykiatrisesta valmennuksesta saadun tuen nähtiin perustuvan yksilölliseen, tavoitteelliseen toimintaan, jossa työskentelyssä oli koko ajan selvä suunta. Tavoitteiden määrittämisen ja erilaisten tukimuotojen käyttämisen koettiin tähtäävät siihen, että valmennettava pärjää itsenäisesti elämässä.
Asiasanat: neuropsykiatrinen valmennus, sosiaalinen tuki, ADHD, Aspergerin oireyhtymä, Touretten oireyhtymä, kielelliset häiriöt, ratkaisukeskeisyys, opiskelu, työelämä, nuoret aikuiset