Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Olarin seurakunnan diakoniatyön asiakkaiden kokemuksia vastaanottotoiminnasta

Hänninen, Marjaana (2013)

 
Avaa tiedosto
hanninen_marjaana.pdf (350.1Kt)
Lataukset: 


Hänninen, Marjaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015736
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Hänninen, Marjaana. Olarin seurakunnan diakoniatyön asiakkaiden kokemuksia vastaanottotoiminnasta. Helsinki, kevät 2013, 59 s.Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + diakoni.

Opinnäytetyö selvitti Olarin seurakunnan diakoniatyön asiakkaiden tarpeita, kokemuksia ja toivomuksia vastaanottotoiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkaiden mielipiteiden ja kokemusten pohjalta, onko vastaanottotoiminnassa kehitettävää, ja jos on, niin millä alueella. Matinkappelin diakoniapäivystyksen asiakkaat olivat tutkimuksen kohderyhmä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on diakoninen asiakastyö, ja aihetta tarkastellaan kohtaamisen, voimaantumisen ja yhteisöllisyyden käsitteiden avulla.

Tutkimus on laadullinen. Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä Matinkappelin diakoniapäivystyksen asiakasta teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.

Tutkimuksen tulosten mukaan Olarin vastaanottotoimintaan liittyvät asiakkaiden kokemukset ovat pääsääntöisesti myönteisiä. Asiakkaat hakevat apua taloudellisiin vaikeuksiin, ja vastaanotto vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin. Kohtaamiseen liittyvät kokemukset ovat myönteisiä, ja haastattelujen perusteella diakoniatyö edisti yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja hengellisyyttä vastaanottotoiminnan yhteydessä. Asiakkaiden kehittämisehdotukset liittyivät ruoka-avustukseen. Asiakkaat toivoivat, että diakoniatyöntekijä olisi helpommin ja useammin tavoitettavissa.
Asiasanat: diakonia, asiakastyö, kohtaaminen, voimaantuminen, yhteisöllisyys, asiakkaat, kokemukset, kvalitatiivinen tutkimus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste