Alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien tunteet ja odotukset päiväkotihoidosta aloituskeskustelujen kirjauksissa
Nisula, Suvi-Maarit (2013)
Nisula, Suvi-Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066499
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nisula, Suvi-Maarit. Alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien tunteet ja odotukset päiväkotihoidosta aloituskeskustelujen kirjauksissa.
Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 93 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus tuoda esille niitä alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien päiväkotihoidon aloitukseen liittyviä odotuksia ja tunteita, joita aloituskeskusteluista on kirjattu. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kirjauksista kasvatuskumppanuuden hengessä esiin nousseita seikkoja sekä vanhempien odotuksia työntekijöille ja yhteistyölle.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään alle 3-vuotiaan lapsen päiväkotihoi-don aloitusta, käsitteitä aloituskäytännöt, aloituskeskustelu ja kasvatuskump-panuus avataan. Teoriaosiossa tuodaan esille myös teemoja ammatillinen vuorovaikutus ja keskustelu sekä vanhempien ja kasvattajien välinen yhteistyö. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostuu tutkimuksessa mukana olevan Eteläsuomalaisen kaupungin päiväkodeissa kirjatuista aloituskeskusteluista toimintakaudelta 2011‒2012. Tutkimusta varten kertyi yhteensä 92 aloituskeskustelun sivua. Aloituskeskustelulomakkeesta tarkasteltiin: päivähoitoon liittyvät odotukset ja tunteet, otsakkeen alle tehtyjä kirjauksia. Tutkimusaineistoa käsiteltiin tutkimuskysymyksiin vastausta hakien ja käyttäen apuna sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset toivat esille vanhempien odotuksia ja tunteita päiväkoti-hoidosta ja aloituksesta. Useissa kirjauksissa tuli ilmi vanhempien hyvä mieli ja luottamus päiväkotihoitoon ja aloitukseen sekä lapsen sopeutumiseen ja viihtymiseen. Lapsen päiväkotihoidon aloitus ja siihen liittyvät asiat myös jän-nittävät ja mietityttävät monia vanhempia. Kirjauksista tuli esille vanhempien toiveita lapsen viihtymisestä, kaverisuhteista, taidoista ja kehittymisestä päiväkodissa. Osassa kirjauksia tuli esille vanhempien toiveita yhteistyöstä ja kommunikoinnista päiväkodinhenkilökunnan kanssa. Vanhempien tunteet ja odotukset olivat moninaisia. Vanhempien odotuksia työntekijöitä kohtaan kuvastivat mielestäni odotukset ja toiveet lapsen hyvästä ja turvallisesta päivästä ja hänen huomioimisestaan.
Asiasanat: aloitus, päiväkodit, vanhemmat, tunteet, odotukset, kasvatuskumppanuus.
Nisula, Suvi-Maarit. Alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien tunteet ja odotukset päiväkotihoidosta aloituskeskustelujen kirjauksissa.
Diak Etelä, Helsinki, kevät 2013, 93 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus tuoda esille niitä alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien päiväkotihoidon aloitukseen liittyviä odotuksia ja tunteita, joita aloituskeskusteluista on kirjattu. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kirjauksista kasvatuskumppanuuden hengessä esiin nousseita seikkoja sekä vanhempien odotuksia työntekijöille ja yhteistyölle.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään alle 3-vuotiaan lapsen päiväkotihoi-don aloitusta, käsitteitä aloituskäytännöt, aloituskeskustelu ja kasvatuskump-panuus avataan. Teoriaosiossa tuodaan esille myös teemoja ammatillinen vuorovaikutus ja keskustelu sekä vanhempien ja kasvattajien välinen yhteistyö. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostuu tutkimuksessa mukana olevan Eteläsuomalaisen kaupungin päiväkodeissa kirjatuista aloituskeskusteluista toimintakaudelta 2011‒2012. Tutkimusta varten kertyi yhteensä 92 aloituskeskustelun sivua. Aloituskeskustelulomakkeesta tarkasteltiin: päivähoitoon liittyvät odotukset ja tunteet, otsakkeen alle tehtyjä kirjauksia. Tutkimusaineistoa käsiteltiin tutkimuskysymyksiin vastausta hakien ja käyttäen apuna sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset toivat esille vanhempien odotuksia ja tunteita päiväkoti-hoidosta ja aloituksesta. Useissa kirjauksissa tuli ilmi vanhempien hyvä mieli ja luottamus päiväkotihoitoon ja aloitukseen sekä lapsen sopeutumiseen ja viihtymiseen. Lapsen päiväkotihoidon aloitus ja siihen liittyvät asiat myös jän-nittävät ja mietityttävät monia vanhempia. Kirjauksista tuli esille vanhempien toiveita lapsen viihtymisestä, kaverisuhteista, taidoista ja kehittymisestä päiväkodissa. Osassa kirjauksia tuli esille vanhempien toiveita yhteistyöstä ja kommunikoinnista päiväkodinhenkilökunnan kanssa. Vanhempien tunteet ja odotukset olivat moninaisia. Vanhempien odotuksia työntekijöitä kohtaan kuvastivat mielestäni odotukset ja toiveet lapsen hyvästä ja turvallisesta päivästä ja hänen huomioimisestaan.
Asiasanat: aloitus, päiväkodit, vanhemmat, tunteet, odotukset, kasvatuskumppanuus.