LAATUA LAPSEN PARHAAKSI : Vanhempien näkökulma autismin kirjon lasten iltapäivätoimintaan
Hammarberg, Sini (2013)
Hammarberg, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092915637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092915637
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hammarberg, Sini. Laatua lapsen parhaaksi. Vanhempien näkökulma autismin kirjon lasten iltapäivätoimintaan. Järvenpää, syksy 2013, sivumäärä 60, 2 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Järvenpään yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa vanhempien käsityksiä autismin kirjon lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja sen laadusta. Tarkoituksena oli koota vanhemmilta saa-tu palaute yhteen ja saadun tutkimusaineiston pohjalta muodostaa ehdotuksia aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuskysymyksenä oli, millaista on laadukas autismin kirjon aamu- ja iltapäivätoiminta vanhempien näkökulmasta sekä millaiset asiat ovat vanhemmille tärkeitä toimintaa järjestettäessä.
Tutkimusaineistona oli kahden espoolaisen koulun autismiopetuksen luokkien vanhem-pien haastattelut. Aineisto kerättiin lasten koulurepussa lähetettävillä lomakehaastatte-luilla kaikilta niiltä vanhemmilta, joiden lapsi osallistui aamu- ja iltapäivätoimintaan keväällä 2013. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 43 kappaletta. Haastattelulomakkeessa oli sekä asteikkokysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Täytettyjä lomakkeita palautui 21 kappaletta.
Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Asteikkokysymykset taulukoitiin Excel- ohjelmalla, minkä jälkeen tarkasteltiin, miten mihinkin kysymykseen oli vastat-tu. Tutkimuksessa nostin esiin selkeästi kehittämistä kaipaavia eli asteikolla alemmas sijoittuneita ja toisaalta selkeästi hyvin toteutuneita väittämiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsen aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävän henki-löstön tulisi olla tiiviimmässä yhteistyössä vanhempien kanssa ja suunnitella lapsen il-tapäivätoiminnalle yhteistyössä tavoitteita. Työnjako eri ammattiryhmien välillä ei ole vanhemmille kovin selkeää. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota varsinkin henkilökunnan kouluttamiseen ja perehdyttämiseen. Vanhempien mielestä oli tärkeää, että lapsi saa iltapäivätoiminnassa mahdollisuuden mielipiteen ilmaisun ja hänen kanssaan keskustel-laan. Samoin tärkeänä pidettiin, että lapsi oppii arkielämän taitoja sekä noudattamaan sääntöjä sekä yhteiskuntavalmiuksia. Kehonhahmottamis- ja aistiharjoituksia, ulkoilua ja askartelua pidettiin toimintoina, joita on hyvä sisällyttää iltapäivätoimintaan.
Asiasanat: Autismin kirjo, perhelähtöinen asiakastyö, autismikuntoutus, laatu, iltapäivä-toiminta.
Hammarberg, Sini. Laatua lapsen parhaaksi. Vanhempien näkökulma autismin kirjon lasten iltapäivätoimintaan. Järvenpää, syksy 2013, sivumäärä 60, 2 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, Järvenpään yksikkö, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa vanhempien käsityksiä autismin kirjon lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja sen laadusta. Tarkoituksena oli koota vanhemmilta saa-tu palaute yhteen ja saadun tutkimusaineiston pohjalta muodostaa ehdotuksia aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämiseksi. Tutkimuskysymyksenä oli, millaista on laadukas autismin kirjon aamu- ja iltapäivätoiminta vanhempien näkökulmasta sekä millaiset asiat ovat vanhemmille tärkeitä toimintaa järjestettäessä.
Tutkimusaineistona oli kahden espoolaisen koulun autismiopetuksen luokkien vanhem-pien haastattelut. Aineisto kerättiin lasten koulurepussa lähetettävillä lomakehaastatte-luilla kaikilta niiltä vanhemmilta, joiden lapsi osallistui aamu- ja iltapäivätoimintaan keväällä 2013. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 43 kappaletta. Haastattelulomakkeessa oli sekä asteikkokysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Täytettyjä lomakkeita palautui 21 kappaletta.
Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Asteikkokysymykset taulukoitiin Excel- ohjelmalla, minkä jälkeen tarkasteltiin, miten mihinkin kysymykseen oli vastat-tu. Tutkimuksessa nostin esiin selkeästi kehittämistä kaipaavia eli asteikolla alemmas sijoittuneita ja toisaalta selkeästi hyvin toteutuneita väittämiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsen aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävän henki-löstön tulisi olla tiiviimmässä yhteistyössä vanhempien kanssa ja suunnitella lapsen il-tapäivätoiminnalle yhteistyössä tavoitteita. Työnjako eri ammattiryhmien välillä ei ole vanhemmille kovin selkeää. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota varsinkin henkilökunnan kouluttamiseen ja perehdyttämiseen. Vanhempien mielestä oli tärkeää, että lapsi saa iltapäivätoiminnassa mahdollisuuden mielipiteen ilmaisun ja hänen kanssaan keskustel-laan. Samoin tärkeänä pidettiin, että lapsi oppii arkielämän taitoja sekä noudattamaan sääntöjä sekä yhteiskuntavalmiuksia. Kehonhahmottamis- ja aistiharjoituksia, ulkoilua ja askartelua pidettiin toimintoina, joita on hyvä sisällyttää iltapäivätoimintaan.
Asiasanat: Autismin kirjo, perhelähtöinen asiakastyö, autismikuntoutus, laatu, iltapäivä-toiminta.