Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksi kulttuuria ja yhteinen matka. : Kokemus osallistavista ja voimaannuttavista työmenetelmistä argentiinalaisessa peruskoulussa.

Pereira, Silvina (2013)

 
Avaa tiedosto
pereira_silvina.pdf (2.530Mt)
Lataukset: 


Pereira, Silvina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315482
Tiivistelmä
Pereira, Silvina. Kaksi kulttuuria ja yhteinen matka. Kokemus osallistavista ja voimaannuttavista työmenetelmistä argentiinalaisessa peruskoulussa. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2013, 76 s., 10 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Opinnäytetyöni toteutui Argentiinassa kunnallisessa peruskoulussa. Maan sosiaaliset ja historialliset tekijät ovat jättäneet jälkensä opetusjärjestelmään, jolle on luonteenomaista tietopainotteinen tapa opettaa. Oppilas-opettaja suhde rajoittuu useimmiten informaation välittämiseen ja sen omaksumiseen. Työn tarkoituksena oli avata väylä rutiininomaisen opetuksen läpi ja rohkaista lapsia ilmaisemaan, osallistumaan ja luomaan toiminnallisten menetelmien kautta. Opinnäytetyöni pyrki selvittämään toisaalta lasten vastavuoroisuutta ja toisaalta opettajien suhtautumista luoviin menetelmiin.

Työni muodostui kahdesta osasta. Toiminnalliseen osuuteen sisältyi luovien menetelmien suunnittelu ja toteutus yhdessä lasten kanssa. Toiminnat on koottu menetelmien luonteen perusteella. Sadutus, musiikki, kuvataide, nukketeatteri, draama, valokuvaus ja liikunnalliset ja yhteisölliset toiminnat olivat pääasiallisia työskentelytapoja. Toimintaympäristön historiallis-yhteiskunnallinen analyysi oli välttämätön teoreettisen viitekehyksen ja valitun lähestymistavan ymmärtämiseksi. Taustalla oli sosiaalipedagoginen ja voimaantumisen kautta osallisuuden edistämiseen liittyvä tavoite, johon toiminnallisuudella pyrittiin.

Työlleni on luonteenomaista toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Aineiston keruumenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, toimintojen videointia, lasten tekemiä piirustuksia, oppimispäiväkirjaa, kirjeenvaihtoa Nepalissa olevan opiskelijan kanssa ja haastatteluita. Haastatteluissa kävi ilmi, että toiminnat toimivat innostavina tekijöinä, oppimisvalmiuksien edistäjinä ja onnistumisen kokemuksien vahvistajina. Luovien menetelmien ja opetuksen yhdistäminen muodosti kokonaisvaltaisemman lähestymistavan lasten kognitiiviseen ja sosiaaliseen elämään.

Osallistavassa ilmapiirissä lapsi valtaistuu. Leikki kulttuurisena kokemuksena muodostaa skenaarion, jossa lapsi vahvistaa minäkäsitystään, inhimillistyy ja kehittää itseluottamusta. Oppiminen on luova prosessi, jota ei voi korvata tiedon välittämisellä ja jäljentämisellä. Lapsen omaa kulttuuria ja lähiverkostoja, subjektiutta, osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja henkilökohtaisia tarpeita korostava opetus toimii ennaltaehkäisevästi ja antaa välineitä parempaan tulevaisuuteen.

Asiasanat: toiminnalliset menetelmät, osallistuminen, voimaantuminen, sosiaalipedagogiikka.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste