Sisältölähtöinen markkinointiviestintä Facebookissa : case Silminnäkijä
Mellin, Anna (2013)
Mellin, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116851
Tiivistelmä
Opinnäyte on kaksiosainen. Tuoteosa on televisiodokumentti Yleisradiolle. Toisessa osassa pohdin Silminnäkijä-ohjelman Facebook-sisältömarkkinointia. Tavoitteena on tuottaa toimenpide-ehdotuksia ohjelman Facebook-sivun sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkoviestinnän tavoitteenasettelua ja kohderyhmän muuttunutta roolia sekä keinoja valitun kohderyhmän tavoittamiseen ja sitouttamiseen. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median eri määritelmiä ja Facebook-yhteisöpalvelua.
Tutkimusmenetelmät ovat sekä määrällisiä että laadullisina. Aineistona käytetään ohjelman Fa-cebook-sivulle julkaistuja sisältöjä ja taustahaastattelua.
Johtopäätös on, että vaikuttavan ja tehokkaan Facebook-sisältömarkkinoinnin suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi tarvitaan laajempi näkemys koko verkkoviestinnän tavoitteista ja kohderyhmistä. Tällä hetkellä Silminnäkijä-ohjelma tavoittelee Facebook-yhteisöpalvelun kautta liian suurta kohderyhmää. Uuden kohderyhmän valitseminen ja sille hyödyllisten ja kiinnostuvien sisältöjen tuottaminen on tärkein askel kohti parempaa sisältömarkkinointia Facebookissa.
Teoriaosuudessa käsitellään verkkoviestinnän tavoitteenasettelua ja kohderyhmän muuttunutta roolia sekä keinoja valitun kohderyhmän tavoittamiseen ja sitouttamiseen. Lisäksi käsitellään sosiaalisen median eri määritelmiä ja Facebook-yhteisöpalvelua.
Tutkimusmenetelmät ovat sekä määrällisiä että laadullisina. Aineistona käytetään ohjelman Fa-cebook-sivulle julkaistuja sisältöjä ja taustahaastattelua.
Johtopäätös on, että vaikuttavan ja tehokkaan Facebook-sisältömarkkinoinnin suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi tarvitaan laajempi näkemys koko verkkoviestinnän tavoitteista ja kohderyhmistä. Tällä hetkellä Silminnäkijä-ohjelma tavoittelee Facebook-yhteisöpalvelun kautta liian suurta kohderyhmää. Uuden kohderyhmän valitseminen ja sille hyödyllisten ja kiinnostuvien sisältöjen tuottaminen on tärkein askel kohti parempaa sisältömarkkinointia Facebookissa.