MURROSIKÄISTEN NUKKUMINEN, KOULUVIIHTYVYYS JA KOULUKÄYTTÄYTYMINEN : tutkimus espoolaisista seitsemäsluokkalaisista
Lindqvist, Mikko (2013)
Lindqvist, Mikko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518151
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lindqvist, Mikko. MURROSIKÄISTEN NUKKUMINEN, KOULUVIIHTYVYYS JA KOULUKÄYTTÄYTYMINEN : tutkimus espoolaisista seitsemäsluokkalaisista. Syksy 2013, 80 s., 2 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa seitsemäsluokkalaisten nukkumistot-tumuksista, kouluviihtyvyydestä ja koulukäyttäytymisestä sekä verrata niitä toi-siinsa. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa, onko unella yhteyksiä kouluviihty-vyyteen ja koulukäyttäytymiseen.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jonka kohderyhmänä olivat kolmen espoolaisen yläasteen seitsemäsluokkalaiset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla talvella 2013. Tutkimusotoksena oli 232 seitsemäs-luokkalaista, joista 130 osallistui tutkimukseen muodostaen tutkimusaineiston. Kyselylomake sisälsi 29 monivalintakysymystä. Tuloksia käsiteltiin Microsoft Excell ja Stata- ohjelmilla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että seitsemäsluokkalaiset menevät melko säännöllises-ti nukkumaan arkisin. Viikonloppuisin nuoret menevät myöhemmin nukkumaan. Aamu- ja päiväväsymys on nuorilla yleistä, vaikka nuoret itse tuntevat nukku-vansa riittävästi. Tämä kertoo osaltaan siitä, etteivät nuoret nuku arkena riittä-västi eivätkä he välttämättä itse kykene tunnistamaan riittävää unen määrää.
Tutkimuksen seitsemäsluokkalaiset viihtyivät koulussa hyvin ja olivat tyytyväisiä omaan koulumenestykseensä. Tutkimuksen nuoret olivat tunnollisia oppilaita lintsaaminen sekä seuraukset kuten jälki-istunto tai luokasta poistaminen olivat harvinaista. Yleisimpiä häiriökäyttäytymistapoja olivat oppitunnin häiritseminen, kännykän käyttö sekä äänekäs häiriköinti koulun tiloissa.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa unen ja nukkumisen yhteyksistä kouluviihty-vyyteen sekä koulukäyttäytymiseen. Aamu- ja päiväväsymys on yhteydessä heikompaan kouluviihtyvyyteen ja oman koulumenestyksen tyytymättömyyteen. Aamu- ja päiväväsymyksellä oli selkeä yhteys keskittymisvaikeuksien sekä häi-riökäyttäytymisen yleisyyteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten tulisi nukkua arkisin enemmän. Nuorten herääminen arkisin määräytyy koulun alkamisajalla, joten nukkumaan-menon aikaistamisella voitaisiin vaikuttaa nuorten unen määrään. Nuorten tulisi mennä nukkumaan 21.30–22.30 välisenä aikana, jotta 8–9 tunnin yöunet olisi-vat mahdolliset.
Asiasanat: murrosikä, uni, kouluviihtyvyys, sosiaalinen käyttäytyminen, terveyskäyttäytyminen
Lindqvist, Mikko. MURROSIKÄISTEN NUKKUMINEN, KOULUVIIHTYVYYS JA KOULUKÄYTTÄYTYMINEN : tutkimus espoolaisista seitsemäsluokkalaisista. Syksy 2013, 80 s., 2 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa seitsemäsluokkalaisten nukkumistot-tumuksista, kouluviihtyvyydestä ja koulukäyttäytymisestä sekä verrata niitä toi-siinsa. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa, onko unella yhteyksiä kouluviihty-vyyteen ja koulukäyttäytymiseen.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jonka kohderyhmänä olivat kolmen espoolaisen yläasteen seitsemäsluokkalaiset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla talvella 2013. Tutkimusotoksena oli 232 seitsemäs-luokkalaista, joista 130 osallistui tutkimukseen muodostaen tutkimusaineiston. Kyselylomake sisälsi 29 monivalintakysymystä. Tuloksia käsiteltiin Microsoft Excell ja Stata- ohjelmilla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että seitsemäsluokkalaiset menevät melko säännöllises-ti nukkumaan arkisin. Viikonloppuisin nuoret menevät myöhemmin nukkumaan. Aamu- ja päiväväsymys on nuorilla yleistä, vaikka nuoret itse tuntevat nukku-vansa riittävästi. Tämä kertoo osaltaan siitä, etteivät nuoret nuku arkena riittä-västi eivätkä he välttämättä itse kykene tunnistamaan riittävää unen määrää.
Tutkimuksen seitsemäsluokkalaiset viihtyivät koulussa hyvin ja olivat tyytyväisiä omaan koulumenestykseensä. Tutkimuksen nuoret olivat tunnollisia oppilaita lintsaaminen sekä seuraukset kuten jälki-istunto tai luokasta poistaminen olivat harvinaista. Yleisimpiä häiriökäyttäytymistapoja olivat oppitunnin häiritseminen, kännykän käyttö sekä äänekäs häiriköinti koulun tiloissa.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa unen ja nukkumisen yhteyksistä kouluviihty-vyyteen sekä koulukäyttäytymiseen. Aamu- ja päiväväsymys on yhteydessä heikompaan kouluviihtyvyyteen ja oman koulumenestyksen tyytymättömyyteen. Aamu- ja päiväväsymyksellä oli selkeä yhteys keskittymisvaikeuksien sekä häi-riökäyttäytymisen yleisyyteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten tulisi nukkua arkisin enemmän. Nuorten herääminen arkisin määräytyy koulun alkamisajalla, joten nukkumaan-menon aikaistamisella voitaisiin vaikuttaa nuorten unen määrään. Nuorten tulisi mennä nukkumaan 21.30–22.30 välisenä aikana, jotta 8–9 tunnin yöunet olisi-vat mahdolliset.
Asiasanat: murrosikä, uni, kouluviihtyvyys, sosiaalinen käyttäytyminen, terveyskäyttäytyminen