Hyvää iltaa! : Rippikoulun iltaohjelmia tavoitteellistava materiaali Kouvolan seurakunnalle.
Kaikkonen, Hanna-Katariina; Järvikangas, Enni (2013)
Kaikkonen, Hanna-Katariina
Järvikangas, Enni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518070
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Järvikangas, Enni & Kaikkonen, Hanna-Katariina. Hyvää iltaa! Rippikoulun iltaohjelmia tavoitteellistava materiaali Kouvolan seurakunnalle. Kauniainen, Syksy 2013, 126 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tavoitteellinen rippikoulun iltaohjelmamateriaali Kouvolan seurakunnalle ja samalla kehittää uudenlaista iltaohjelmakulttuuria. Materiaalin avulla haluttiin helpottaa isosten ja työntekijöiden työtä tavoitteellisen, oppimista tukevan, rippikoulun teemoihin sopivan ja rippikouluryhmää ryhmäyttävän iltaohjelman suunnittelussa.
Materiaalia varten tutustuimme Kouvolan seurakuntaan ja Kouvolan seurakunnan rippikoulujen iltaohjelmiin. Materiaali on suunniteltu avuksi isosille ja iloksi rippikoululaisille, ja sen tarkoituksena on tukea myös erilaisilla tyyleillä oppivia. Siksi perehdyimme nuoruuteen käsitteenä sekä 14–15
-vuotiaiden kehitykseen, oppimiseen sekä eri oppimistyyleihin. Koska materiaalia on tarkoitus käyttää seurakunnan rippikoulun iltaohjelman rakentamiseen, kiinnitimme huomiota myös kristilliseen kasvatukseen ja rippikouluun Suomessa. Hyödynsimme myös iltaohjelmiin liittyvää teoriaa. Rippikoulun on tarkoitus antaa nuorille hyviä kokemuksia turvallisessa ympäristössä, joten hyödynsimme myös ryhmään, ryhmäytymiseen ja ryhmäturvallisuuteen liittyvää teoriaa.
Materiaali koostuu leikeistä, sketseistä, hengellisistä lauluista, syvällisistä näy-telmistä ja luottamusharjoitteista. Leikit on jaoteltu ryhmän elinkaaren mukaan. Ensin on tutustumisleikkejä ja hiljalleen siirrytään enemmän koskettamista vaativiin leikkeihin. Sketsit on valittu siten, että ne eivät halvenna mitään ihmisryhmään tai riko nuorissa herääviä seksuaalisuuden tunteita. Sketsit ovat viattomuudessaan hauskoja ja niiden onkin tarkoitus ryhmäyttää ryhmää yhdessä nauramisen kautta. Hengellisillä lauluilla tarkoitamme Nuoren seurakunnan veisukirjan veisuja, Elämän siivillä laulukirjan lauluja ja virsikirjan virsiä. Syvälliset näytelmät sisältävät aina jonkin opetuksen ja ne on tarkoitettu illan päättäviksi ohjelmanumeroiksi. Luottamusharjoitteiden avulla rippikouluryhmä voi kasvattaa keskinäistä luottamustaan ja siten nostaa ryhmäturvallisuutta.
Asiasanat: rippikoulu, iltaohjelmamateriaali, tavoitteellisuus, ryhmä, ryhmäturvallisuus, nuoruus, oppiminen.
Järvikangas, Enni & Kaikkonen, Hanna-Katariina. Hyvää iltaa! Rippikoulun iltaohjelmia tavoitteellistava materiaali Kouvolan seurakunnalle. Kauniainen, Syksy 2013, 126 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tavoitteellinen rippikoulun iltaohjelmamateriaali Kouvolan seurakunnalle ja samalla kehittää uudenlaista iltaohjelmakulttuuria. Materiaalin avulla haluttiin helpottaa isosten ja työntekijöiden työtä tavoitteellisen, oppimista tukevan, rippikoulun teemoihin sopivan ja rippikouluryhmää ryhmäyttävän iltaohjelman suunnittelussa.
Materiaalia varten tutustuimme Kouvolan seurakuntaan ja Kouvolan seurakunnan rippikoulujen iltaohjelmiin. Materiaali on suunniteltu avuksi isosille ja iloksi rippikoululaisille, ja sen tarkoituksena on tukea myös erilaisilla tyyleillä oppivia. Siksi perehdyimme nuoruuteen käsitteenä sekä 14–15
-vuotiaiden kehitykseen, oppimiseen sekä eri oppimistyyleihin. Koska materiaalia on tarkoitus käyttää seurakunnan rippikoulun iltaohjelman rakentamiseen, kiinnitimme huomiota myös kristilliseen kasvatukseen ja rippikouluun Suomessa. Hyödynsimme myös iltaohjelmiin liittyvää teoriaa. Rippikoulun on tarkoitus antaa nuorille hyviä kokemuksia turvallisessa ympäristössä, joten hyödynsimme myös ryhmään, ryhmäytymiseen ja ryhmäturvallisuuteen liittyvää teoriaa.
Materiaali koostuu leikeistä, sketseistä, hengellisistä lauluista, syvällisistä näy-telmistä ja luottamusharjoitteista. Leikit on jaoteltu ryhmän elinkaaren mukaan. Ensin on tutustumisleikkejä ja hiljalleen siirrytään enemmän koskettamista vaativiin leikkeihin. Sketsit on valittu siten, että ne eivät halvenna mitään ihmisryhmään tai riko nuorissa herääviä seksuaalisuuden tunteita. Sketsit ovat viattomuudessaan hauskoja ja niiden onkin tarkoitus ryhmäyttää ryhmää yhdessä nauramisen kautta. Hengellisillä lauluilla tarkoitamme Nuoren seurakunnan veisukirjan veisuja, Elämän siivillä laulukirjan lauluja ja virsikirjan virsiä. Syvälliset näytelmät sisältävät aina jonkin opetuksen ja ne on tarkoitettu illan päättäviksi ohjelmanumeroiksi. Luottamusharjoitteiden avulla rippikouluryhmä voi kasvattaa keskinäistä luottamustaan ja siten nostaa ryhmäturvallisuutta.
Asiasanat: rippikoulu, iltaohjelmamateriaali, tavoitteellisuus, ryhmä, ryhmäturvallisuus, nuoruus, oppiminen.