Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pingiivini-Peten seikkailut : animaatio Olarin päiväkodissa

Jämiä, Ville (2013)

 
Avaa tiedosto
Helsinki_VilleJamia_2013.pdf (3.091Mt)
Lataukset: 


Jämiä, Ville
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117633
Tiivistelmä
Jämiä, Ville. Pingiivini-Peten seikkailut – animaatio Olarin päiväkodissa. Helsinki, syksy 2013, 76 s., neljä liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämä opinnäytetyö on osa Espoon kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintätekniikkapilottia, jossa kartoitetaan tieto- ja viestintäteknisten laitteiden käyttömahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Ensimmäisenä tavoitteena oli tieto- ja viestintäteknisten laitteiden avulla toteuttaa lapsiryhmän kanssa animaatio, tarjoten lapsiryhmälle elämyksellistä ja opettavaa toimintaa. Avainsanoja toiminnassa olivat mediakasvatus ja osallisuus. Toisena tavoitteena oli tuottaa animaation teon pohjalta opas, joka toimii myöhemmin konkreettisena työkaluna Olarin päiväkodille sekä muille päiväkodeille, joilla on käytössä tieto- ja viestintäteknistä laitteistoa. Kolmantena tavoitteena oli myös tuoda pilotille tietoa tieto- ja viestintätekniikan käyttömahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa.

Animaatio toteutettiin Olarin päiväkodissa yhteensä seitsemän viikon aikana keväällä 2013. Nämä seitsemän viikkoa etenivät siten, että ensimmäisellä viikolla tutustuin ryhmän lapsiin, samalla heitä havainnoiden. Seuraavalla kahdella viikolla lapset loivat animaation käsikirjoituksen sadutus-menetelmää käyttäen. Tästä seuraavat kaksi viikkoa lapset loivat eri teknii-koita hyödyntäen animaation hahmot ja maailmat käsikirjoituksen pohjalta. Viidennellä viikolla lapset äänittivät käsikirjoituksen pohjalta kertojaäänet animaatioon. Kuudennella viikolla toteutettiin animaation koosto ja viimeisellä viikolla juhlittiin ensi-iltaa yhdessä vanhempien kanssa. Animaatio-opas valmistui lokakuussa 2013.

Prosessin arviointiin osallistuivat itseni lisäksi siihen osallistuneet lapset, jotka saivat tuoda mielipiteensä esiin sekä prosessin aikana että sen jälkeen haastattelussa. Olen saanut palautetta lisäksi opinnäytetyön ohjaajalta, että mentorilta, joka toimi myös Olarin päiväkodin esikouluryhmän opettajana. Sekä oppaan että prosessin arviointiin on osallistunut lisäksi tieto- ja viestin-tätekniikan pilotin työryhmä. Arviointia on toteutettu sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opinnäytetyön keskeinen johtopäätös on, että animaation teko voi olla mielekästä, opettavaa ja elämyksellistä toimintaa varhaiskasvatuksessa. Toisena johtopäätöksenä voidaan todeta, että tieto- ja viestintätekniikkaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Yhteiskunnan muuttuessa yhä media- ja teknologia keskeisemmäksi, mediakasvatukselle ja teknologian hyödyntämiselle on myös yhteiskunnallinen tilaus.

Asiasanat: animaatioelokuvat, sadutus, osallisuus, mediakasvatus, varhaiskasvatus, oppaat
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste