”DIAKONI OLI KUIN SUOJELUSENKELI” : asiakkaiden ajatuksia diakoniatyön asiakasvastaanoton hengellisyydestä Vuosaaren seurakunnassa
Toivola, Sini; Viita-Virtanen, Heidi (2013)
Toivola, Sini
Viita-Virtanen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117627
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117627
Tiivistelmä
Toivola, Sini & Viita-Virtanen, Heidi. ”Diakoni oli kuin suojelusenkeli” – Asiakkaiden ajatuksia diakoniavastaanoton hengellisyydestä Vuosaaren seurakunnassa. Helsinki, syksy 2013, 77 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ajatuksia hengellisyydestä ja saada tietoa asiakkaiden hengellisen kohtaamisen tarpeesta diakoniatyön asiakasvastaanotolla Vuosaaren seurakunnassa. Opinnäytetyön tavoite oli antaa Vuosaaren seurakunnalle tietoa diakonian asiakastyön kehittämiseksi. Teoreettinen viitekehys muodostui diakonian asiakastyöstä, joka sisälsi tietoa asiakkaan kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta ja hengellisyyden tukemisesta diakoniatyössä.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin maalis-kesäkuussa 2013. Diakoniatyöntekijät jakoivat kyselylomakkeita diakoniatyön asiakasvastaanoton asiakkaille. Kyselyyn vastasi 31 asiakasta. Aineisto analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Kolmasosa vastaajista toivoi joidenkin sielunhoidon välineiden sisältyvän tapaamiseen. Suurin osa vastaajista ei kokenut tarvetta erityiseen hengelliseen kohtaamiseen, kuten rukoukseen tai virsiin, asiakasvastaanotolla käydessään. Vastauksissa tuli esiin hengellisyyden kokonaisvaltaisuus. Asiakkaat sisällyttivät esimerkiksi taloudellisen avun ja keskustelemisen hengellisyyden käsitteeseen. Asiakkaiden ajatukset hengellisyyden merkityksestä vaihtelivat. Vähemmistö vastaajista koki, ettei hengellisyys merkinnyt heille mitään tai että he eivät olleet ajatelleet asiaa.
Diakoniatyöntekijän persoonalla vaikutti olevan vaikutusta tapaamisen onnistumiseen ja hengellisistä asioista keskustelun luontevuuteen. Eri uskontojen edustajien kohtaamiseen diakoniatyön asiakasvastaanotolla on tärkeää panostaa. Diakonian asiakastyöhön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä.
Asiasanat: Diakonia, hengellisyys, asiakastyö, kohtaaminen, asiakkaat, vuorovaikutus, kokonaisvaltaisuus, asiakaslähtöisyys, kyselytutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ajatuksia hengellisyydestä ja saada tietoa asiakkaiden hengellisen kohtaamisen tarpeesta diakoniatyön asiakasvastaanotolla Vuosaaren seurakunnassa. Opinnäytetyön tavoite oli antaa Vuosaaren seurakunnalle tietoa diakonian asiakastyön kehittämiseksi. Teoreettinen viitekehys muodostui diakonian asiakastyöstä, joka sisälsi tietoa asiakkaan kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta ja hengellisyyden tukemisesta diakoniatyössä.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineisto kerättiin maalis-kesäkuussa 2013. Diakoniatyöntekijät jakoivat kyselylomakkeita diakoniatyön asiakasvastaanoton asiakkaille. Kyselyyn vastasi 31 asiakasta. Aineisto analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Kolmasosa vastaajista toivoi joidenkin sielunhoidon välineiden sisältyvän tapaamiseen. Suurin osa vastaajista ei kokenut tarvetta erityiseen hengelliseen kohtaamiseen, kuten rukoukseen tai virsiin, asiakasvastaanotolla käydessään. Vastauksissa tuli esiin hengellisyyden kokonaisvaltaisuus. Asiakkaat sisällyttivät esimerkiksi taloudellisen avun ja keskustelemisen hengellisyyden käsitteeseen. Asiakkaiden ajatukset hengellisyyden merkityksestä vaihtelivat. Vähemmistö vastaajista koki, ettei hengellisyys merkinnyt heille mitään tai että he eivät olleet ajatelleet asiaa.
Diakoniatyöntekijän persoonalla vaikutti olevan vaikutusta tapaamisen onnistumiseen ja hengellisistä asioista keskustelun luontevuuteen. Eri uskontojen edustajien kohtaamiseen diakoniatyön asiakasvastaanotolla on tärkeää panostaa. Diakonian asiakastyöhön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä.
Asiasanat: Diakonia, hengellisyys, asiakastyö, kohtaaminen, asiakkaat, vuorovaikutus, kokonaisvaltaisuus, asiakaslähtöisyys, kyselytutkimus