ASENTEISIIN VAIKUTTAMASSA : ehkäisevää päihdetietoutta 8.-luokkalaisille
Saukko, Paula; Vazvan, Emma (2013)
Saukko, Paula
Vazvan, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101015990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101015990
Tiivistelmä
Saukko, Paula & Vazvan, Emma. Asenteisiin vaikuttamassa. Ehkäisevää päihdetietoutta 8.-luokkalaisille. Syksy 2013. 80 sivua, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Suomalaisten nuorten asenteet huumausaineiden kokeilua kohtaan ovat löysentyneet. Säännöllistä huumausaineiden käyttöä ja tupakointia kohtaan asenteet ovat kiristyneet. Nuorten keskuudessa humalahakuinen juominen on aikaisempaa hyväksytympää. Nuorten keskuudessa on todettu olevan paljon, mutta osin virheellistä tietoa päihteistä. Ryhmäpaine, nuoruusikään kuuluva kuohunta ja osin nuorten paha olo yhdessä lukuisten muiden seikkojen kanssa vaikuttavat siihen, että nuoret tarvitsevat ajantasaista ja paikkaansa pitävää tietoa päihteistä.
Opinnäytetyönä toiminnallisena osana pidettiin vuorovaikutuksellinen päihdeluento kahdelle kahdeksannelle luokalle. Luennon aikana selvitettiin osallistavin menetelmin nuorten tiedontarpeita päihteisiin liittyen ja vastattiin niihin. Jotta työ tähtäisi työelämän kehittämiseen, luotiin päihdeluennon toteutusmalli, jota voi käyttää hyväksi yläasteikäisille päihdeluentoa suunniteltaessa.
Aineisto koostui paitsi ammattikirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja artikkeleista, myös ehkäisevän päihdetyön tärkeiden toimijoiden haastatteluista ja nuorille itselleen suunnatusta, luotettavasta tiedosta. Teoriaosuus kattaa paitsi päihteet, myös nuoruuden ja sen hyvin - ja pahoinvoinnin käsittelyn. Olennainen osa teoriaa oli ehkäisevän päihdetyön avaaminen, sillä se toimi koko opinnäytetyön punaisena lankana.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallinen osuus toteutettiin eräällä itähelsinkiläisellä yläasteella keväällä 2013. Luennon aikana käytettiin ehkäisevää päihdetyötä varten luotua dvd:tä ja keskustelua. Nuorille annettiin mukaan nuorekasta, yleisimpiin päihteisiin ja päihde-ensiapuun liittyvää materiaalia.
Luennot olivat hyvin erilaisia ja niiden aikana käytettiin monia erilaisia vuorovaikutustaitoja. Luokat tarvitsivat luottamuksellisen ilmapiirin saavuttaakseen hyvin erilaisia elementtejä. Luennosta saatiin hyvää palautetta sekä koulun rehtorilta että nuorilta.
Molemmat luennot olivat hedelmällisiä etenkin ammatillisen kasvun kannalta, mutta toisena pidetty luento tuntui jääneen hieman kesken. Voisikin olla hyödykkäämpää pitää kaksi ehkäisevän päihdetyön luentoa yhdelle luokalle, kuin yksi luento kahdelle eri luokalle. Näin työhön tulisi enemmän jatkuvuutta ja luottamuksellisen ilmapiirin luominen ei jäisi aivan niin keskeneräiseksi. Molemmilla luokilla oli kuitenkin selkeästi tarvetta tällaiselle vuorovaikutukselliselle luennolle.
Asiasanat: nuoruus, päihteet, ehkäisevä päihdetyö
Suomalaisten nuorten asenteet huumausaineiden kokeilua kohtaan ovat löysentyneet. Säännöllistä huumausaineiden käyttöä ja tupakointia kohtaan asenteet ovat kiristyneet. Nuorten keskuudessa humalahakuinen juominen on aikaisempaa hyväksytympää. Nuorten keskuudessa on todettu olevan paljon, mutta osin virheellistä tietoa päihteistä. Ryhmäpaine, nuoruusikään kuuluva kuohunta ja osin nuorten paha olo yhdessä lukuisten muiden seikkojen kanssa vaikuttavat siihen, että nuoret tarvitsevat ajantasaista ja paikkaansa pitävää tietoa päihteistä.
Opinnäytetyönä toiminnallisena osana pidettiin vuorovaikutuksellinen päihdeluento kahdelle kahdeksannelle luokalle. Luennon aikana selvitettiin osallistavin menetelmin nuorten tiedontarpeita päihteisiin liittyen ja vastattiin niihin. Jotta työ tähtäisi työelämän kehittämiseen, luotiin päihdeluennon toteutusmalli, jota voi käyttää hyväksi yläasteikäisille päihdeluentoa suunniteltaessa.
Aineisto koostui paitsi ammattikirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja artikkeleista, myös ehkäisevän päihdetyön tärkeiden toimijoiden haastatteluista ja nuorille itselleen suunnatusta, luotettavasta tiedosta. Teoriaosuus kattaa paitsi päihteet, myös nuoruuden ja sen hyvin - ja pahoinvoinnin käsittelyn. Olennainen osa teoriaa oli ehkäisevän päihdetyön avaaminen, sillä se toimi koko opinnäytetyön punaisena lankana.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallinen osuus toteutettiin eräällä itähelsinkiläisellä yläasteella keväällä 2013. Luennon aikana käytettiin ehkäisevää päihdetyötä varten luotua dvd:tä ja keskustelua. Nuorille annettiin mukaan nuorekasta, yleisimpiin päihteisiin ja päihde-ensiapuun liittyvää materiaalia.
Luennot olivat hyvin erilaisia ja niiden aikana käytettiin monia erilaisia vuorovaikutustaitoja. Luokat tarvitsivat luottamuksellisen ilmapiirin saavuttaakseen hyvin erilaisia elementtejä. Luennosta saatiin hyvää palautetta sekä koulun rehtorilta että nuorilta.
Molemmat luennot olivat hedelmällisiä etenkin ammatillisen kasvun kannalta, mutta toisena pidetty luento tuntui jääneen hieman kesken. Voisikin olla hyödykkäämpää pitää kaksi ehkäisevän päihdetyön luentoa yhdelle luokalle, kuin yksi luento kahdelle eri luokalle. Näin työhön tulisi enemmän jatkuvuutta ja luottamuksellisen ilmapiirin luominen ei jäisi aivan niin keskeneräiseksi. Molemmilla luokilla oli kuitenkin selkeästi tarvetta tällaiselle vuorovaikutukselliselle luennolle.
Asiasanat: nuoruus, päihteet, ehkäisevä päihdetyö