KEHITYSVAMMAISTEN AJATUKSIA HYVISTÄ TERVEYSPALVELUISTA : Haastattelututkimus RK-Asuntojen asukkaille
Keinänen, Tiina (2013)
Keinänen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015717
Tiivistelmä
Keinänen, Tiina. Kehitysvammaisten ajatuksia hyvistä terveyspalveluista. Haastattelututkimus RK-Asuntojen asukkaille. Helsinki, syksy 2013, 55 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa kehitysvammaisen ihmisen ajatuksista terveyspalveluista ja vähentää ennakkoasenteita ja ennakkoluuloja kehitysvammaisista terveyspalvelujen asiakkaina. Tutkimuksella saatuja tietoja voi käyttää apuna kohdatessa kehitysvammaisia ihmisiä terveydenhuollon palveluissa. Tutkimus antaa lisää tietoa Rinnekoti-Säätiön RK-Asuntojen jatkuvaan kehitystyöhön kehitysvammaisen asiakkaan mielipiteiden kuuntelemisessa ja tukemisessa, sekä mielekkään elämänkokonaisuuden saavuttamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto
kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kahtakymmentäkahta kehitysvammaista ihmistä pienryhmissä, kuudessa Rinnekoti-Säätiön RK-Asunnossa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Yleisesti haastateltavat kokivat olevansa terveitä, eikä terveyspalvelujen käyttämiseen ollut tarvetta. Terveyspalvelujen saatavuus ja hoitoon pääsy tarvittaessa koettiin tärkeäksi. Haastateltavat kuvasivat hyvän terveyspalvelun ohjeita antavaksi, saatavilla olevaksi, kiireettömäksi, huomioivaksi ja hoitavaksi. Pääsääntöisesti haastateltavat kertoivat saavansa hyvää terveydenhoitopalvelua. Tärkeimmät terveyspalvelut ovat tutkimukset ja hammashoito. Hyvä terveyspalvelu on haastateltavien mielestä hoitotilanteissa kiireetöntä. Rauhallinen ilmapiiri, asiakkaan huomiointi ja hoitajien rauhalliset otteet ovat tärkeitä, koska kiire hermostuttaa haastateltavia. Hyvää terveyspalvelua on myös asiakkaan
perusteellinen tutkiminen, sairauden diagnosointi ja tarvittavan hoitomuodon ja lääkityksen antaminen. Hyvää terveyspalvelua on myös erikoislääkärille pääseminen tai mahdollisuus valita lääkäri sukupuolen mukaan. Neuvova ja ohjeita antava terveyspalvelu koettiin palveluksi, jossa toivottiin tehtävän yksilöllisiä sopimuksia. Asetettuja tavoitteita ja selkeitä hoito-ohjeita seurattaisiin säännöllisesti myöhemmissä tarkastuksissa. Ohjeet toivottiin saatavan myös kirjallisina, että ei tarvitse muistaa sovittuja asioita ulkoa.
Rauhallisesta ilmapiiristä ja rauhallisista työotteista hyötyvät kaikki potilasryhmät. Ohjeiden antaminen kirjallisina ja neuvojen kertaaminen voisi kuulua vakiintuneeseen työotteeseen jokaisessa terveyspalveluja antavassa yksikössä.
Asiasanat: kehitysvammaiset, terveyspalvelut, terveysneuvonta, kokemukset
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa kehitysvammaisen ihmisen ajatuksista terveyspalveluista ja vähentää ennakkoasenteita ja ennakkoluuloja kehitysvammaisista terveyspalvelujen asiakkaina. Tutkimuksella saatuja tietoja voi käyttää apuna kohdatessa kehitysvammaisia ihmisiä terveydenhuollon palveluissa. Tutkimus antaa lisää tietoa Rinnekoti-Säätiön RK-Asuntojen jatkuvaan kehitystyöhön kehitysvammaisen asiakkaan mielipiteiden kuuntelemisessa ja tukemisessa, sekä mielekkään elämänkokonaisuuden saavuttamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto
kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kahtakymmentäkahta kehitysvammaista ihmistä pienryhmissä, kuudessa Rinnekoti-Säätiön RK-Asunnossa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Yleisesti haastateltavat kokivat olevansa terveitä, eikä terveyspalvelujen käyttämiseen ollut tarvetta. Terveyspalvelujen saatavuus ja hoitoon pääsy tarvittaessa koettiin tärkeäksi. Haastateltavat kuvasivat hyvän terveyspalvelun ohjeita antavaksi, saatavilla olevaksi, kiireettömäksi, huomioivaksi ja hoitavaksi. Pääsääntöisesti haastateltavat kertoivat saavansa hyvää terveydenhoitopalvelua. Tärkeimmät terveyspalvelut ovat tutkimukset ja hammashoito. Hyvä terveyspalvelu on haastateltavien mielestä hoitotilanteissa kiireetöntä. Rauhallinen ilmapiiri, asiakkaan huomiointi ja hoitajien rauhalliset otteet ovat tärkeitä, koska kiire hermostuttaa haastateltavia. Hyvää terveyspalvelua on myös asiakkaan
perusteellinen tutkiminen, sairauden diagnosointi ja tarvittavan hoitomuodon ja lääkityksen antaminen. Hyvää terveyspalvelua on myös erikoislääkärille pääseminen tai mahdollisuus valita lääkäri sukupuolen mukaan. Neuvova ja ohjeita antava terveyspalvelu koettiin palveluksi, jossa toivottiin tehtävän yksilöllisiä sopimuksia. Asetettuja tavoitteita ja selkeitä hoito-ohjeita seurattaisiin säännöllisesti myöhemmissä tarkastuksissa. Ohjeet toivottiin saatavan myös kirjallisina, että ei tarvitse muistaa sovittuja asioita ulkoa.
Rauhallisesta ilmapiiristä ja rauhallisista työotteista hyötyvät kaikki potilasryhmät. Ohjeiden antaminen kirjallisina ja neuvojen kertaaminen voisi kuulua vakiintuneeseen työotteeseen jokaisessa terveyspalveluja antavassa yksikössä.
Asiasanat: kehitysvammaiset, terveyspalvelut, terveysneuvonta, kokemukset