Hoitajien kokemuksia Pisara-hankkeen palveluverkostosta
Kiiveri, Seija; Kontio, Nina (2013)
Kiiveri, Seija
Kontio, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718483
Tiivistelmä
Kiiveri, Seija & Kontio, Nina. Hoitajien kokemuksia Pisara-hankkeen palveluverkostosta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Oulun toimipiste. 56 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + kirkon diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla hoitajien kokemuksia Oulun kaupungin Pisara-hankkeessa kehitetyn palveluverkoston käytettävyydestä. Tavoitteena oli lisätä tietoutta palveluverkoston avulla tehdystä palveluohjauksesta ja palveluverkoston kehittämistarpeista.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisesti lomakekyselyllä Oulun kaupungin terveysasemien sairaanhoitajien vastaanotolla työskenteleviltä hoitajilta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön tulokset jakautuivat palveluverkoston käytettävyyteen ja kehittä-miseen. Palveluverkostoa käytettiin asiakaslähtöisen ohjauksen työvälineenä terveyden edistämisessä ja sen avulla hyödynnettiin moniammatillista osaamista hoitotyössä. Kehittämisen osa-alueiksi nousivat palveluverkoston käytettävyys ja tiedon saavutettavuus.
Opinnäytetyön tulosten perusteella johtopäätökset ovat, että palveluverkosto on hyödyllinen asiakaslähtöisen ohjauksen työväline terveyden edistämisessä ja sen avulla on mahdollista hyödyntää moniammatillista osaamista hoitotyössä. Lisäksi palveluverkostoa on tarpeellista kehittää, jotta voidaan lisätä tiedonkulkua, parantaa palvelujen saavutettavuutta ja laatua sekä edistää eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Verkostoitumisen ja toimivan palveluketjun avulla voidaan parantaa asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia, kohdistaa resursseja järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti sekä keventää eri toimijoiden kuormitusta ja hillitä kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla hoitajien kokemuksia Oulun kaupungin Pisara-hankkeessa kehitetyn palveluverkoston käytettävyydestä. Tavoitteena oli lisätä tietoutta palveluverkoston avulla tehdystä palveluohjauksesta ja palveluverkoston kehittämistarpeista.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen, laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisesti lomakekyselyllä Oulun kaupungin terveysasemien sairaanhoitajien vastaanotolla työskenteleviltä hoitajilta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön tulokset jakautuivat palveluverkoston käytettävyyteen ja kehittä-miseen. Palveluverkostoa käytettiin asiakaslähtöisen ohjauksen työvälineenä terveyden edistämisessä ja sen avulla hyödynnettiin moniammatillista osaamista hoitotyössä. Kehittämisen osa-alueiksi nousivat palveluverkoston käytettävyys ja tiedon saavutettavuus.
Opinnäytetyön tulosten perusteella johtopäätökset ovat, että palveluverkosto on hyödyllinen asiakaslähtöisen ohjauksen työväline terveyden edistämisessä ja sen avulla on mahdollista hyödyntää moniammatillista osaamista hoitotyössä. Lisäksi palveluverkostoa on tarpeellista kehittää, jotta voidaan lisätä tiedonkulkua, parantaa palvelujen saavutettavuutta ja laatua sekä edistää eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Verkostoitumisen ja toimivan palveluketjun avulla voidaan parantaa asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia, kohdistaa resursseja järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti sekä keventää eri toimijoiden kuormitusta ja hillitä kustannuksia.