Sosiaalipedagoginen hevostoiminta
Niemi, Maija (2013)
Niemi, Maija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117636
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Niemi, Maija. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta diakonisen perhetyön tukena. Diak Pieksämäki, syksy 2013, 58 sivua. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää diakonista perhetyötä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla. Työni pyrki löytämään myös uusia yhteistyöverkostoja talleille. Työni toteutettiin toiminnallisena ja työssäni mukana olleelle perheelle asetettiin tavoitteeksi heidän tukeminen.
Opinnäytetyön toimintaosio toteutettiin yksityisellä tallilla, jossa kuntoutusta on harjoitettu eri muodoissa jo monta vuotta. Työssä oli mukana samalta paikkakunnalta perhe, sekä perhetyöstä vastaava diakoni. Tutkimuksen perhe ja toiminnan paikkakunta julkaistiin nimettöminä, koska paikkakunta on pieni. Minulla oli toiminnasta myös vaitiolovelvollisuus. Perhe, hevostalli ja diakoni tekivät yhteistyötä tässä opinnäytetyössä. Työssäni menetelminä käytin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan menetelmiä (toiminnallisuus, elämyksellisyys ja yhteisöllisyys) sekä diakoniatyön menetelmiä (hengellisyys, dialogisuus) sekä diakonisen perhetyön näkökulmaa.
Tapasin perhettä kuusi kertaa, kerran joka viikko. Tallilla teimme sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mukaisia harjoitteluja. Aineiston opinnäytetyöhöni keräsin kirjallisuuden, omien kokemusten sekä haastattelujen perusteella. Tulosten hankinnassa käytin osallistuvaa havainnointia sekä keskusteluja. Perheen palaute oli positiivista ja he olivat kiitollisia yhteisestä ajasta. Perheen tukeminen onnistui, vaikka diakonian osuus toiminnassa ja hänen palautteensa toiminnasta jäi vähemmälle. Diakoni ei päässyt mukaan toimintaosuuteen emmekä voineet käydä palautekeskustelua. Niinpä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan liittämistä suoraan diakoniseen perhetyöhön kyseisellä paikkakunnalla ei voitu arvioida riittävän monipuolisesti. Kuitenkin, yhteistyön keinoja löytyi. Myöhemmin uusi vastaava diakoni kiinnostui aiheesta paljon ja talli sai uusia näkökulmia. Opinnäytetyön tuloksia ei voitu yleistää, sillä työssäni oli vain yksi perhe, ja palaute oli suullista. Opinnäytetyöni pystyi luomaan suuntaa muille töille.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on tarkoitettu alun perin nuorten syrjäytymisen parissa työvälineeksi, mutta tässä opinnäytetyössä vein toimintaa uudelle tasolle. Hevostoiminta ei sovellu kaikille perheille. Heille, keille se on mahdollista, se tarjoaa upeita elämyksiä, oppimisia sekä näkökulmia. Opinnäytetyöstä tuli sovellettavissa oleva myös sosiaalialalle.
Niemi, Maija. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta diakonisen perhetyön tukena. Diak Pieksämäki, syksy 2013, 58 sivua. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää diakonista perhetyötä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla. Työni pyrki löytämään myös uusia yhteistyöverkostoja talleille. Työni toteutettiin toiminnallisena ja työssäni mukana olleelle perheelle asetettiin tavoitteeksi heidän tukeminen.
Opinnäytetyön toimintaosio toteutettiin yksityisellä tallilla, jossa kuntoutusta on harjoitettu eri muodoissa jo monta vuotta. Työssä oli mukana samalta paikkakunnalta perhe, sekä perhetyöstä vastaava diakoni. Tutkimuksen perhe ja toiminnan paikkakunta julkaistiin nimettöminä, koska paikkakunta on pieni. Minulla oli toiminnasta myös vaitiolovelvollisuus. Perhe, hevostalli ja diakoni tekivät yhteistyötä tässä opinnäytetyössä. Työssäni menetelminä käytin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan menetelmiä (toiminnallisuus, elämyksellisyys ja yhteisöllisyys) sekä diakoniatyön menetelmiä (hengellisyys, dialogisuus) sekä diakonisen perhetyön näkökulmaa.
Tapasin perhettä kuusi kertaa, kerran joka viikko. Tallilla teimme sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mukaisia harjoitteluja. Aineiston opinnäytetyöhöni keräsin kirjallisuuden, omien kokemusten sekä haastattelujen perusteella. Tulosten hankinnassa käytin osallistuvaa havainnointia sekä keskusteluja. Perheen palaute oli positiivista ja he olivat kiitollisia yhteisestä ajasta. Perheen tukeminen onnistui, vaikka diakonian osuus toiminnassa ja hänen palautteensa toiminnasta jäi vähemmälle. Diakoni ei päässyt mukaan toimintaosuuteen emmekä voineet käydä palautekeskustelua. Niinpä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan liittämistä suoraan diakoniseen perhetyöhön kyseisellä paikkakunnalla ei voitu arvioida riittävän monipuolisesti. Kuitenkin, yhteistyön keinoja löytyi. Myöhemmin uusi vastaava diakoni kiinnostui aiheesta paljon ja talli sai uusia näkökulmia. Opinnäytetyön tuloksia ei voitu yleistää, sillä työssäni oli vain yksi perhe, ja palaute oli suullista. Opinnäytetyöni pystyi luomaan suuntaa muille töille.
Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on tarkoitettu alun perin nuorten syrjäytymisen parissa työvälineeksi, mutta tässä opinnäytetyössä vein toimintaa uudelle tasolle. Hevostoiminta ei sovellu kaikille perheille. Heille, keille se on mahdollista, se tarjoaa upeita elämyksiä, oppimisia sekä näkökulmia. Opinnäytetyöstä tuli sovellettavissa oleva myös sosiaalialalle.