Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilökohtainen hengellisyyden kokemus kristillisissä opinnoissa

Kuortti, Terhi (2013)

 
Avaa tiedosto
Jarvenpaa_Kuortti_Terhi_2013.pdf (220.3Kt)
Lataukset: 


Kuortti, Terhi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219427
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kuortti, Terhi. Henkilökohtainen hengellisyyden kokemus kristillisissä opinnoissa, syksy 2013, 49 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosi-aalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) -diakoni.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka kuuluu fenomenologisen tieteenfilosofian suuntaukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sosionomi-diakonikoulutuksen kristillisten opintojen sisältöjen ja ammattiin valmistuvien opiskelijoiden oppimiskokemusten välistä yhteyttä hengellisyyden näkökulmasta. Vastauksia etsitään kysymyksiin: mitä opiskeluaikana tapahtuu, mitkä opinnot jäivät muistiin ja mihin opintoihin liittyi hengellisiä kokemuksia. Viitekehyksenä työssä on neljä käsiteparia, jotka kuvaavat hengellisen kasvun prosessia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja sekä sisällön analyysiä. Tutkimuksen taustatietona on käytetty opintosuunnitelmaa, josta tutkimuksessa on käytetty vain kristillisten opintojen sisältöjä. Myös Diakin arvoja, strategiaa ja diakilaista pedagogiikkaa, DIAKpedaa, on selvitetty opetuksen perustana olevina käsitteinä. Ajallista perspektiiviä työhön on haettu kristillisten aineiden yliopettajan haastattelulla, jonka avulla selvitettiin, onko hengellisyyttä ollut opetuksessa aikaisempina vuosina enemmän ja onko ehkä opetussuunnitelmissa ollut enemmän tilaa hengellisyydelle kuin nykyään.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla vuoden aikana Diakonia-ammattikorkeakoulun Helsingin toimipisteessä. Haastateltavina olivat nainen ja mies, jotka parhaillaan opiskelivat sosionomi-diakoneiksi. Haastattelujen avulla oli tarkoitus selvittää heidän määrittelynsä hengelliseksi oppimiskokemukseksi ja tutkia henkilökohtaisten hengellisyyden kokemusten sisältöjä peilaamalla niitä opintosuunnitelmaan. Joissakin hengellisissä aiheissa opiskelijoiden pohdinta syveni vuoden aikana, kun taas joissain aiheissa keskustelua ei syntynyt vuoden aikanakaan paljon. Viimeisessä haastattelussa opiskelijat pohtivat, näkyykö hengellisyys opinnoissa enemmän alussa, keskivaiheilla vai lopussa. Haastateltavien opiskelijoiden kokemus oli, että hengellisyys ohenee opintojen loppupuolella. Kristillisissä opinnoissa koetut hengellisyyden kokemukset ovat subjektiivinen kokemus ja opiskelijoiden persoonallisuus vaikuttaa kokemukseen. Vaikka hengellisiä kokemuksia ja hengellistä kasvua on tutkittu paljon, on aiheelle hyvä antaa opiskelijoiden ääni nyt ja tulevaisuudessa, koska sosionomi-diakoniopintojen aikana voidaan kokea merkittäviäkin hengellisiä oppimiskokemuksia, jotka heijastuvat myös opiskelijan muuhun elämään.
Hengellisistä oppimiskokemuksista työssä käytetään pääosin termejä hengelli-nen kokemus ja uskonnollinen kokemus.
Asiasanat: hengellinen identiteetti, hengellinen oppimiskokemus, hengellisyys, opiskelu, kristilliset opinnot, opintokokonaisuus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste