”MITÄ SÄÄ TEET NIIDEN KANSSA TALLILLA, KU HE OVAT IHAN INNOISSAAN OSALLISTUMASSA?” : Hevostoiminnan kehittäminen Reisjärven kristillisellä opistolla
NURMIMÄKI, RIITTA (2013)
NURMIMÄKI, RIITTA
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518178
Tiivistelmä
Nurmimäki, Riitta-Leena. ”Mitä sää teet niiden kanssa tallilla, ku he ovat ihan innois-saan osallistumassa?” Hevostoiminnan kehittäminen Reisjärven kristillisellä opistolla. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2013, 52 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Reisjärven kristillisen opiston hevostoimintaa sosiokulttuurisen innostamisen ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan näkökulmia hyödyntäen. Kehittämisideoita mietittiin erityisesti niin, että miesopiskelijat saataisiin mukaan hevostoimintaan. Käytin aineiston keräämiseksi havainnointia, kyselyä ja jär-jestin miesopiskelijoille 4 tallituntia sekä toteutin käytännössä kehittämisidean Hevosil-la diakoniaa -illan sekä työpäiväkirjan täyttäminen koko prosessin ajan. Tallitunnit sekä Hevosilla diakoniaa -ilta toteutettiin Reisjärven kristillisen opiston tallitiloissa.
Menetelmänä on toimintatutkimus. Toimintaa toteuttaessa näkyi erityisesti sosiokult-tuurisen innostamisen ajatus muutoksen aikaan saamisesta sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteet elämyksellisyys, toiminnallisuus ja yhteisöllisyys. Kehittämis-työ alkoi kesällä 2012, minkä jälkeen mietittiin työelämän ohjaajan kanssa kehittämis-työn painopisteet. Havainnointi, kysely, tallitunnit sekä Hevosilla diakoniaa -ilta järjes-tettiin lokakuun 2012 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana.
Ensimmäisenä hevostoiminnan kehittämiseksi olisi rakennettava fyysiset puitteet kun-toon, eli talli, hevoset ja toiminnan suunnitelmallisuus. Hevoset voidaan ottaa mukaan diakonianteemapäivien toteutukseen ja talliympäristössä oppilaiden keskuudessa ta-pahtuu jo diakoniaa. Miesopiskelijoille järjestettäisiin oma talli- ja ratsastusvuoronsa. Miesopiskelijoille suunnatun toiminnan pitää olla seikkailullista ja antaa heille mahdol-lisuuden toteuttaa luovuuttaan. Tarkemmat kehittämisideat löytyvät opinnäytetyön liitteestä, johon ne on koottu erilliselle asiapaperille. Hevostoimintaa toteuttaessa oh-jaajan rooli on innoittaja, joka auttaa opiskelijoita löytämään hevostoiminnassa omat vahvuutensa. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tukee Reisjärven kristillisen opiston opetus- ja kasvatusperiaatteita. Opinnäytetyössä esitetyt kehittämisideat ovat ehdotuk-sia, joiden toimivuus voi vaihdella eri opiskelijoiden ja kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: diakonia, sosiokulttuurinen innostaminen, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, kehittämisideat, toimintatutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Reisjärven kristillisen opiston hevostoimintaa sosiokulttuurisen innostamisen ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan näkökulmia hyödyntäen. Kehittämisideoita mietittiin erityisesti niin, että miesopiskelijat saataisiin mukaan hevostoimintaan. Käytin aineiston keräämiseksi havainnointia, kyselyä ja jär-jestin miesopiskelijoille 4 tallituntia sekä toteutin käytännössä kehittämisidean Hevosil-la diakoniaa -illan sekä työpäiväkirjan täyttäminen koko prosessin ajan. Tallitunnit sekä Hevosilla diakoniaa -ilta toteutettiin Reisjärven kristillisen opiston tallitiloissa.
Menetelmänä on toimintatutkimus. Toimintaa toteuttaessa näkyi erityisesti sosiokult-tuurisen innostamisen ajatus muutoksen aikaan saamisesta sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteet elämyksellisyys, toiminnallisuus ja yhteisöllisyys. Kehittämis-työ alkoi kesällä 2012, minkä jälkeen mietittiin työelämän ohjaajan kanssa kehittämis-työn painopisteet. Havainnointi, kysely, tallitunnit sekä Hevosilla diakoniaa -ilta järjes-tettiin lokakuun 2012 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana.
Ensimmäisenä hevostoiminnan kehittämiseksi olisi rakennettava fyysiset puitteet kun-toon, eli talli, hevoset ja toiminnan suunnitelmallisuus. Hevoset voidaan ottaa mukaan diakonianteemapäivien toteutukseen ja talliympäristössä oppilaiden keskuudessa ta-pahtuu jo diakoniaa. Miesopiskelijoille järjestettäisiin oma talli- ja ratsastusvuoronsa. Miesopiskelijoille suunnatun toiminnan pitää olla seikkailullista ja antaa heille mahdol-lisuuden toteuttaa luovuuttaan. Tarkemmat kehittämisideat löytyvät opinnäytetyön liitteestä, johon ne on koottu erilliselle asiapaperille. Hevostoimintaa toteuttaessa oh-jaajan rooli on innoittaja, joka auttaa opiskelijoita löytämään hevostoiminnassa omat vahvuutensa. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tukee Reisjärven kristillisen opiston opetus- ja kasvatusperiaatteita. Opinnäytetyössä esitetyt kehittämisideat ovat ehdotuk-sia, joiden toimivuus voi vaihdella eri opiskelijoiden ja kohderyhmien kanssa.
Asiasanat: diakonia, sosiokulttuurinen innostaminen, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, kehittämisideat, toimintatutkimus