Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdyttäminen Nummenselän päiväkodissa

Mustiala, Hanne (2013)

 
Avaa tiedosto
Mustiala_Hanne.pdf (668.3Kt)
Lataukset: 


Mustiala, Hanne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518164
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Mustiala, Hanne. Perehdyttäminen Nummenselän päiväkodissa.
Diak, syksy 2013, 71s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.


Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa perehdyttämismateriaali Nummenselän päiväkodille. Päiväkoti on uusi päivähoidon toimintayksikkö Vihdissä. Tähän asti uuden työntekijän perehdyttämisessä on käytetty Vihdin kunnan yhteistä perehdyttämismateriaalia. Tämä Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali on tarkoitettu käytettäväksi jo olemassa olevan materiaalin rinnalla täydentämään ja syventämään perehdytettävän henkilökohtaista perehdyttämisprosessia.

Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutustun perehdyttämistä käsittelevään kirjallisuuteen. Yhtenä tärkeänä osana on myös lainsäädäntö sekä perehdyttämisen että varhaiskasvatuksen näkökulmasta.

Perehdyttäminen on työntekijän oikeus, ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus sen järjestämiseen. Perehdyttäminen on työhön, työyhteisöön, työympäristöön ja organisaatioon opastamista. Perehdyttäminen tulisi huomioida myös uusien työvälineiden käyttöönotossa ja erilaisissa muutostilanteissa.

Perehdyttäminen on selkeä kokonaisuus, joka etenee prosessimaisesti. Perehdyttäminen ei ole yksisuuntainen prosessi vaan se tulee nähdä jatkuvana vastavuoroisena oppimisena niin esimiehen, työyhteisön kuin uuden työntekijänkin näkökulmasta.

Perehdyttämismateriaali on tehty yhteistyössä Nummenselän päiväkodin työyhteisön kanssa. Keskustelutilaisuudessa kesäkuussa 2013 pohdittiin perehdyttämistä yleisesti sekä arjen mahdollisuuksia ja haasteita perehdyttämiselle. Päiväkodin johtajan kanssa keskustelin syksyn 2012 aikana perehdyttämisestä ja perehdyttämismateriaalista sekä yksikön toiveista.

Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa perehdyttämismateriaalin lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun. Syksyllä 2013 pyysin palautetta perehdyttämismateriaalista henkilöstöltä avoimin kysymyksin. Palautteen pohjalta tein muutoksia perehdyttämisoppaaseen. Tulevaisuudessa materiaalin päivittämisestä vastaa päiväkodinjohtaja, jolla on myös päävastuu perehdyttämisestä. Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali koostuu perehdyttämisoppaasta ja kahdesta perehdyttämiskortista.


Asiasanat: henkilöstö, oppiminen, perehdyttäminen, päivähoito, työyhteisöt, varhaiskasvatus, oppaat
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste