Ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille : kokemuksia Kymenlaaksossa
Kirvesniemi, Tiina (2013)
Kirvesniemi, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-018-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-018-0
Tiivistelmä
Suomessa on haluttu helpottaa maahanmuuttajien mahdollisuuksia päästä opiskelemaan ammattikorkeakouluihin. Vuoden 2010 alusta muuttunut ammattikorkeakoululaki antoi oppilaitoksille mahdollisuuden järjestää maahanmuuttajille valmentavaa koulutusta: ” Ammattikorkeakoulu voi järjestää maahanmuuttajille maksutonta koulutusta, jonka tavoitteena on antaa opiskelijalle kielelliset ja muut tarvittavat valmiudet ammattikorkeakouluopintoja varten” (Ammattikorkeakoululaki § 17).
Ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille on varsin uusi asia sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa että koko korkeakoulukentässä. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensimmäinen valmentava koulutus järjestettiin keväällä 2010. Kaikkiaan valmentavia koulutuksia on ollut kolme, jotka kaikki on toteutettu Kotkassa Metsolan kampuksella. Koulutuksen tavoitteena on valmentaa maahanmuuttajia tai maahanmuuttajataustaisia henkilöitä ammattikorkeakouluopintoihin, vahvistaa heidän valmiuksiaan opiskella suomalaisessa korkeakoulussa suomenkielisissä koulutusohjelmissa ja tuoda esiin erilaisia mahdollisuuksia tarjonnasta: mitä ja miten korkeakoulussa voi opiskella. Koulutuksen taustalla ovat myös opetusministeriön korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian tavoitteet 2009–2015 ja maahanmuuttopoliittiset linjaukset (Opetusministeriön julkaisuja 2009:21; Opetusministeriön julkaisuja 2009:48).
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun maahanmuuttajille kohdistetun koulutuksen nimi on ollut alusta lähtien ”Ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille”. Nimi sisältää ennakko-oletuksia koulutuksen luonteesta: toteutuksien taustaideana on valmennus, joka lähtökohdiltaan on valmennettavan omaa motivaatiota ja omaa toimintaa korostavaa. Jo 1500-luvulla coaching tarkoitti ”henkilön siirtämistä nykyisestä paikasta haluttuun päämäärään”. 1840-luvulla coach-termillä viitattiin akateemisissa piireissä yksityisiä tutoreita, jotka opastivat opiskelijoita Oxfordin yliopistossa. Sittemmin coaching-termi alkoi esiintyä urheilupiireissä, jolloin sillä tarkoitettiin henkilöä, joka avusti urheilujoukkuetta menestymään kilpailuissa(kts. Aaltonen ym. 2005,Virolainen 2010). Nämä valmennuksen määritelmät kuvaavat hyvin myös maahanmuuttajien koulutusta: haluttuna päämääränä nähdään opiskelupaikka nimenomaan ammattikorkeakoulussa, joka tuottaa jatkossa tutkinnon haluttuun ammattiin. Valmennuksesta vastaavat henkilöt ovat tietyllä tavalla olleet tutoreita, jota opastavat osallistujia esimerkiksi hakuprosessissa. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on osallistujien menestys sekä pääsykokeessa että jatkossa ammattikorkeakouluopinnoissa!
Ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille on varsin uusi asia sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa että koko korkeakoulukentässä. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensimmäinen valmentava koulutus järjestettiin keväällä 2010. Kaikkiaan valmentavia koulutuksia on ollut kolme, jotka kaikki on toteutettu Kotkassa Metsolan kampuksella. Koulutuksen tavoitteena on valmentaa maahanmuuttajia tai maahanmuuttajataustaisia henkilöitä ammattikorkeakouluopintoihin, vahvistaa heidän valmiuksiaan opiskella suomalaisessa korkeakoulussa suomenkielisissä koulutusohjelmissa ja tuoda esiin erilaisia mahdollisuuksia tarjonnasta: mitä ja miten korkeakoulussa voi opiskella. Koulutuksen taustalla ovat myös opetusministeriön korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian tavoitteet 2009–2015 ja maahanmuuttopoliittiset linjaukset (Opetusministeriön julkaisuja 2009:21; Opetusministeriön julkaisuja 2009:48).
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun maahanmuuttajille kohdistetun koulutuksen nimi on ollut alusta lähtien ”Ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille”. Nimi sisältää ennakko-oletuksia koulutuksen luonteesta: toteutuksien taustaideana on valmennus, joka lähtökohdiltaan on valmennettavan omaa motivaatiota ja omaa toimintaa korostavaa. Jo 1500-luvulla coaching tarkoitti ”henkilön siirtämistä nykyisestä paikasta haluttuun päämäärään”. 1840-luvulla coach-termillä viitattiin akateemisissa piireissä yksityisiä tutoreita, jotka opastivat opiskelijoita Oxfordin yliopistossa. Sittemmin coaching-termi alkoi esiintyä urheilupiireissä, jolloin sillä tarkoitettiin henkilöä, joka avusti urheilujoukkuetta menestymään kilpailuissa(kts. Aaltonen ym. 2005,Virolainen 2010). Nämä valmennuksen määritelmät kuvaavat hyvin myös maahanmuuttajien koulutusta: haluttuna päämääränä nähdään opiskelupaikka nimenomaan ammattikorkeakoulussa, joka tuottaa jatkossa tutkinnon haluttuun ammattiin. Valmennuksesta vastaavat henkilöt ovat tietyllä tavalla olleet tutoreita, jota opastavat osallistujia esimerkiksi hakuprosessissa. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on osallistujien menestys sekä pääsykokeessa että jatkossa ammattikorkeakouluopinnoissa!