Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemuksia kotihoidosta

Sarkkinen, Hanna; Torala, Tiina (2009)

 
Avaa tiedosto
sarkkinen_torala.pdf (208.8Kt)
Lataukset: 


Sarkkinen, Hanna
Torala, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235889
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Sarkkinen, Hanna & Torala, Tiina. Asiakkaiden kokemuksia kotihoidosta. Helsinki, syksy 2009. 40 sivua.,3 liitettä,
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaiden kokemuksia kotihoidosta. Pohjois-Haagassa toimi erillinen kotipalvelu ja kotisairaanhoito. Nämä yhdistyivät kokeiluna yhtenäiseksi kotihoidoksi vuonna 2005. Tutkimuksemme on vertailuaineisto, joka pohjautuu Helsingin kaupungin kotihoitokokeilun loppuarviointiin. Kotihoitokokeilun loppuraportti hyväksyttiin terveyslautakunnassa 21.4.2009. Loppuarvioinnin perusteella kotihoito koettiin onnistuneeksi ratkaisuksi. Työmme tarkoituksena oli selventää millä tavoin yhdistyminen näkyi asiakkaiden arjessa. Tutkimus on tehty asiakkaiden haastattelujen pohjalta. Tutkimusongelmamme tässä työssä oli löytää asiakkaiden näkökulmia ja kokemuksia kotihoidon yhdistymisestä ja saattaa nämä tiedot kotihoidon johdon tietoisuuteen.

Tutkimuskysymyksenä oli, millaiseksi asiakkaat kokevat kotihoidosta saamansa hoidon. Teemahaastattelussamme käytimme Helsingin kaupungin kotihoitokokeilun loppuarvioinnin haastattelurunkoa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja sisällön analyysiä. Kohderyhmän kartoitus tapahtui yhteydenotoilla asiakkaisiin puhelimitse ja työntekijöiden välityksellä kirjeitse.

Tutkimukseen haastateltiin viittä kotihoidon asiakasta, joista osa osoittautui muistamattomiksi ja haastatteluaineisto ei tämän vuoksi täyttänyt täysin tutki-mukselle asetettuja tavoitteita. Tämän tutkimuksen vastauksia ei myöskään voi yleistää. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kotihoidolta saamiinsa palveluihin. Asiak-kaat eivät olleet tiedostaneet kotihoidoksi yhdistymistä ja näin ollen he eivät olleet havainneet yhdistymisestä seuranneita muutoksiakaan. Haluamme tuoda myös esille kotihoidossa olevien asiakkaiden muistamattomuuden ja tiedon siitä etteivät he täysin kykene ottamaan kantaa omaan hoitoonsa ja näin ollen arvioimaan saamaansa palvelua.

Valmis opinnäytetyö toimitettiin kotihoidon päällikön lisäksi tutkimukseen osallistuville asiakkaille sekä kotihoidolle

Keskeiset käsitteet: Kotihoito, kotipalvelut, kotisairaanhoito, uudistukset, arviointi, kvalitatiivinen tutkimus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste