Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työmotivaatiosta ja sen edistämisestä
Alaluusua, Iida; Mutka, Miina (2022)
Alaluusua, Iida
Mutka, Miina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201301824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201301824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadullinen ja määrällinen tutkimus Espoon kaupungin varhaiskasvatukselle siitä, mitkä asiat työssä motivoivat varhaiskasvatuksen opettajia ja miten varhaiskasvatuksen opettajien työmotivaatiota voidaan edistää. Tavoitteenamme oli tuottaa sellaista tutkimustietoa, jonka avulla on mahdollista edistää Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiden työmotivaatiota ja vähentää työntekijäpulaa. Työn tavoitteena oli myös selvittää, millaisia työmotivaation ylläpitämiseen ja edistämiseen tarvittavia toimia tarvitaan laadukkaan varhaiskasvatuksen turvaamiseksi ja mitä asioita pitäisi varhaiskasvatuksessa kehittää opettajien työssä pysymisen eteen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämistyössä.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla sähköisesti. Kyselyn toteuttamishetkellä Espoon kaupungilla oli 1038 varhaiskasvatuksen opettajan vakanssia. Kyselyyn vastasi 82 Espoon kaupungilla työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksista saimme tietoa varhaiskasvatuksen opettajien työmotivaatioon vaikuttavista asioista.
Työn merkityksellisyys ja lasten hyvinvointiin ja kasvuun vaikuttaminen olivat kyselyn tuloksissa hyvin tärkeitä työmotivaatioon positiivisesti vaikuttavia asioita. Työn kuormittavuuteen ja työntekijöiden uupumukseen vaikuttivat eniten resurssipula, suuret lapsiryhmät, joissa on paljon tukea tarvitsevia lapsia ja alhaiseksi koettu palkkaustaso. Jatkoa ajatellen, kyselytutkimusta kannattaisi jatkaa ja käyttää eri kaupungeissa tai kunnissa, jotta saataisiin valtakunnallisesti enemmän tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöiden työmotivaation vaikutuksista työn laatuun.
Asiasanat: työmotivaatio, varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatus The purpose of this thesis was to produce qualitative and quantitative research for the city of Espoo about which things do motivate early childhood education teachers in their jobs and which things could increase the motivation. Our goal was to produce research data that makes it possible to promote the work motivation of early childhood education employees in the city of Espoo and reduce the shortage of employees. The aim of the work was also to find out what kind of actions are needed to maintain and increase work motivation in order to ensure high-quality early childhood education and what things should be developed in early childhood education to keep teachers in employment. In the future the results of this thesis results can benefit on the city of Espoo`s early childhood development work.
This thesis is research-oriented and has been carried out as a qualitative and quantitative survey. The material of this research has been collected with the Webropol survey and reporting tool electrically online. City of Espoo employed 1038 early childhoods teachers during the time of survey. We got 82 answers from early childhood teachers whose employer was city of Espoo. The research was analyzed with data driven content analysis. We got more knowledge about the work motivation on early childhood teachers from the results.
Meaningful work and able to effect on children’s growth and wellbeing were seen as important things that improve work motivation. The workload and employee fatigue were most affected by labor shortages, large groups of children with many children in need of support and the perceived low level of income. For the future it would be good to do this research to different cities or local councils to get more information about affections of work motivation in this field.
Keywords: work motivation, early childhood teachers, early childhood education
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja se on toteutettu kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla sähköisesti. Kyselyn toteuttamishetkellä Espoon kaupungilla oli 1038 varhaiskasvatuksen opettajan vakanssia. Kyselyyn vastasi 82 Espoon kaupungilla työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksista saimme tietoa varhaiskasvatuksen opettajien työmotivaatioon vaikuttavista asioista.
Työn merkityksellisyys ja lasten hyvinvointiin ja kasvuun vaikuttaminen olivat kyselyn tuloksissa hyvin tärkeitä työmotivaatioon positiivisesti vaikuttavia asioita. Työn kuormittavuuteen ja työntekijöiden uupumukseen vaikuttivat eniten resurssipula, suuret lapsiryhmät, joissa on paljon tukea tarvitsevia lapsia ja alhaiseksi koettu palkkaustaso. Jatkoa ajatellen, kyselytutkimusta kannattaisi jatkaa ja käyttää eri kaupungeissa tai kunnissa, jotta saataisiin valtakunnallisesti enemmän tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöiden työmotivaation vaikutuksista työn laatuun.
Asiasanat: työmotivaatio, varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatus
This thesis is research-oriented and has been carried out as a qualitative and quantitative survey. The material of this research has been collected with the Webropol survey and reporting tool electrically online. City of Espoo employed 1038 early childhoods teachers during the time of survey. We got 82 answers from early childhood teachers whose employer was city of Espoo. The research was analyzed with data driven content analysis. We got more knowledge about the work motivation on early childhood teachers from the results.
Meaningful work and able to effect on children’s growth and wellbeing were seen as important things that improve work motivation. The workload and employee fatigue were most affected by labor shortages, large groups of children with many children in need of support and the perceived low level of income. For the future it would be good to do this research to different cities or local councils to get more information about affections of work motivation in this field.
Keywords: work motivation, early childhood teachers, early childhood education
