Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden mielenterveyden ja opintojen tukeminen toisen asteen opinnoissa: kirjallisuuskatsaus

Jokinen, Milla-Selina (2022)

 
Avaa tiedosto
MAAHANMUUTTOTAUSTAISTEN OPISKELIJOIDEN MIELENTERVEYDEN JA OPINTOJEN TUKEMINEN TOISEN ASTEEN OPINNOISSA. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus..pdf (1013.Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Milla-Selina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311844
Tiivistelmä
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä. Huoli nuorten mielenterveydestä ja saatavilla olevista palveluista on ajankohtainen yhteiskunnallinen kysymys. Huomio on kiinnittynyt myös opiskelijoiden jaksamiseen koronapandemian myötä. Aikuistuvien nuorten mielenterveyden tukemisessa toisen asteen oppilaitokset ovat avainasemassa - opiskelijoiden tukeminen arkisessa ympäristössä, jossa opetellaan elämänhallintaa ja etsitään omia vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita, on tärkeää. Maahanmuutto ja kulttuurien monimuotoisuus kasvavat yhteiskunnassamme koko ajan. Monikulttuurisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta on keskeistä lasten ja nuorten kotoutuminen sekä hyvinvointi tässä ajassa.

Kirjallisuuskatsauksella oli tarkoitus koota tietoa siitä, kuinka maahanmuuttotaustaisia opiskelijoiden mielenterveyttä ja jaksamista tuetaan toisen asteen opintojen aikana, ja miten opiskelijoita voidaan tukea parhaiten. Tutkimuskysymykset muodostuivat yhteistyössä nuorten mielenterveysseura Yeesi ry:n Jaksaa jaksaa -hankkeen työryhmän kanssa, joka on ollut opinnäytetyön yhteistyökumppanina. Tutkimuskysymyksiin vastaavia artikkeleita etsittiin eri tieteellisistä tietokannoista erilaisilla hakusanayhdistelmillä ja lopullinen aineisto koostui suomen- ja englanninkielisistä julkaisuista. Opinnäytetyötä varten käytiin läpi yhteensä 15 tieteellistä tutkimusta: 6 hankkeen loppuraporttia, 8 artikkelia ja 1 väitöskirja. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toisella astella opiskelevien maahanmuuttotaustaisten nuorten opiskeluhyvinvoinnista ja siitä, kuinka sitä voitaisi parhaiten tukea.

Kirjallisuuskatsauksen mukaan maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tukemiseen kuuluvat osallisuuden lisääminen ja opintoihin sitouttaminen, mielenterveys- ja elämänhallintataitojen tukeminen, siirtymävaiheen tuki ja valmentava koulutus, kielitietoinen oppimisympäristö ja kielellinen tuki, opettajan tuki ja oppilaanohjaus, mentorointi ja vertaistuki, perheen ja ystävien tuki sekä teknologia, sovellukset ja oppimisalustat oppimisen tukena. Toisen asteen opintojen aikaisen tuen kehittämiseksi tarvitaan opettajien lisäkoulutuksen ja moniammatillisen yhteistyön lisäämistä, monikulttuurisen ja kielitietoisen oppimisympäristön kehittämistä sekä resurssien kasvattamista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste