Motivoiva kommunikaatio työpaja: Vuorovaikutuksen vahvistaminen kehitysvammatyössä
Taipale, Sara; Väisänen, Hanna (2022)
Taipale, Sara
Väisänen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli halu edistää asiakaslähtöistä kohtaamista kehitysvammaisten asumispalveluyksiköissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Esperi Koti Mäntyrinteen asiakkaiden osallisuutta ja hyvinvointia omassa arjessaan henkilökunnan ja asiakkaiden vuorovaikutusta parantamalla. Näihin tavoitteisiin vastattiin toteuttamalla Mäntyrinteen henkilöstölle motivoiva kommunikaatiotyöpaja. Sen tavoitteena oli vahvistaa työyhteisön motivaatiota lisäämällä tietoa ja ymmärrystä kommunikaatiomenetelmien sekä sensitiivisen kohtaamisen merkityksestä asiakkaille. Työpajan tarkoituksena oli toimia interventiona työyhteisön haasteisiin vastaten sekä aloittaa yhteistyötahon itse määrittämä kehittämisprosessi kommunikaatio-osaamisen vahvistamiseksi.
Työpaja sisälsi toiminnallisia harjoituksia, pienryhmätyöskentelyä sekä yhteisiä reflektoivia keskusteluja, joita johdettiin valmiiksi määriteltyjen teemojen tukemana ja aiheeseen liittyvällä luentoaineistolla. Keskusteluissa käsiteltiin työntekijöiden näkemyksiä liittyen kommunikointiin ja sen haasteisiin. Näin työntekijöitä tuettiin avoimesti reflektoimaan omaa toimintaansa ja etsimään keinoja asiakastyön kehittämiseen. Mäntyrinteellä toteutettu työpaja perustui ajatukseen vammaisten henkilöiden oikeudesta ilmaista itseään ja tulla kuulluksi omalla yksilöllisellä tavallaan. Työpajan aikana työyhteisölle havainnollistettiin erilaisin menetelmin passiivisen kohtaamisen vaikutusta asiakkaiden osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen.
Osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute työpajan jälkeen. Palautteista havaittiin, että sujuvan vuorovaikutuksen merkitys asiakkaiden turvallisuudentunteeseen ymmärrettiin työpajan ansiosta aiempaa paremmin. Lisäksi palautteista kävi ilmi, että työpajan merkitys nähtiin eettisten periaatteiden kytkeytymisenä käytännön työhön. Työyhteisössä oli jo lähtökohtaisesti halu tehdä laadukasta ja eettisesti kestävää, asiakaslähtöistä työtä. Opinnäytetyön hyödyt Mäntyrinteelle näyttäyty-vät työyhteisön motivoitumisena toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Asiakasosallisuus ja vaikuttavuuden seuranta ovat keskeisiä jatkokehittämistarpeita tämän opinnäytetyön aihepiirissä.
Työpaja sisälsi toiminnallisia harjoituksia, pienryhmätyöskentelyä sekä yhteisiä reflektoivia keskusteluja, joita johdettiin valmiiksi määriteltyjen teemojen tukemana ja aiheeseen liittyvällä luentoaineistolla. Keskusteluissa käsiteltiin työntekijöiden näkemyksiä liittyen kommunikointiin ja sen haasteisiin. Näin työntekijöitä tuettiin avoimesti reflektoimaan omaa toimintaansa ja etsimään keinoja asiakastyön kehittämiseen. Mäntyrinteellä toteutettu työpaja perustui ajatukseen vammaisten henkilöiden oikeudesta ilmaista itseään ja tulla kuulluksi omalla yksilöllisellä tavallaan. Työpajan aikana työyhteisölle havainnollistettiin erilaisin menetelmin passiivisen kohtaamisen vaikutusta asiakkaiden osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteutumiseen.
Osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute työpajan jälkeen. Palautteista havaittiin, että sujuvan vuorovaikutuksen merkitys asiakkaiden turvallisuudentunteeseen ymmärrettiin työpajan ansiosta aiempaa paremmin. Lisäksi palautteista kävi ilmi, että työpajan merkitys nähtiin eettisten periaatteiden kytkeytymisenä käytännön työhön. Työyhteisössä oli jo lähtökohtaisesti halu tehdä laadukasta ja eettisesti kestävää, asiakaslähtöistä työtä. Opinnäytetyön hyödyt Mäntyrinteelle näyttäyty-vät työyhteisön motivoitumisena toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Asiakasosallisuus ja vaikuttavuuden seuranta ovat keskeisiä jatkokehittämistarpeita tämän opinnäytetyön aihepiirissä.