Kriisissä olevan lapsen ja nuoren kohtaaminen lastensuojelutyössä
Koskinen, Seija; Holländer, Miia (2014)
Koskinen, Seija
Holländer, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232570
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Holländer, Miia & Koskinen, Seija. Kriisissä olevan lapsen ja nuoren kohtaaminen lastensuojelutyössä. 70 sivua, 5 liitettä. Pieksämäki kevät 2014.
Diakonia- ammattikorkeakoulu sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyötä ideana oli tehdä haastattelu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, lastensuojelulaitoksen työntekijöille. Tutkimuksen aihealueen valinta pohjautuu siihen, että lastensuojelutyötä tekevän olisi tärkeä tuntea kriisityön periaatteet, kriisin vaiheiden ominaispiirteet, sekä mitä asiakkaalle tapahtuu kriisin aikana ja kriisin vaikuttavuus elämän eri vaiheissa. On kyettävä tunnistamaan kriisiin liittyviä tunteita sekä pystyttävä ottamaan vastaan ja käsittelemään kriisissä olevan asiakkaan vaikeita tunnepurkauksia, kuten vihaa ja aggressioita.
Tutkimuksen tavoite on selvittää teemahaastattelun kautta lastensuojelulaitoksen työntekijöiden valmiudet tunnistaa kriisissä olevan lapsen tai nuoren vaiheita ja trauman
syntyä. Tarkoituksena on lisäarvoa tuottava ja kaikille osapuolille ymmärrystä lisäävä tutkimus kriisityöskentelyyn lastensuojelulaitoksessa. Haastattelu toteutettiin Pohjois-Karjalassa lastensuojelulaitoksessa, jossa haastattelussa oli kuusi työntekijää, lasten- ja nuorten omaohjaajaa. Teemahaastattelulla kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittelyssä käytämme sitaatteja, jotta haastateltavien kokemukset ja oma ääni pääsevät esille. Haastattelujen kautta tuli esille myös työntekijä näkökulma ja heidän jaksaminen, hyvin monitahoisesti kuormittavalla alalla. Kehittämistavoitteeksi nousi tulevaisuudessa henkisen hyvinvoinnin pohjalle räätälöityjen koulutusten järjestäminen lastensuojelussa työskenteleville henkilöille.
Avainsanat: lastensuojelu, kriisit, kriisityö, traumaattinen kriisi
Holländer, Miia & Koskinen, Seija. Kriisissä olevan lapsen ja nuoren kohtaaminen lastensuojelutyössä. 70 sivua, 5 liitettä. Pieksämäki kevät 2014.
Diakonia- ammattikorkeakoulu sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyötä ideana oli tehdä haastattelu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, lastensuojelulaitoksen työntekijöille. Tutkimuksen aihealueen valinta pohjautuu siihen, että lastensuojelutyötä tekevän olisi tärkeä tuntea kriisityön periaatteet, kriisin vaiheiden ominaispiirteet, sekä mitä asiakkaalle tapahtuu kriisin aikana ja kriisin vaikuttavuus elämän eri vaiheissa. On kyettävä tunnistamaan kriisiin liittyviä tunteita sekä pystyttävä ottamaan vastaan ja käsittelemään kriisissä olevan asiakkaan vaikeita tunnepurkauksia, kuten vihaa ja aggressioita.
Tutkimuksen tavoite on selvittää teemahaastattelun kautta lastensuojelulaitoksen työntekijöiden valmiudet tunnistaa kriisissä olevan lapsen tai nuoren vaiheita ja trauman
syntyä. Tarkoituksena on lisäarvoa tuottava ja kaikille osapuolille ymmärrystä lisäävä tutkimus kriisityöskentelyyn lastensuojelulaitoksessa. Haastattelu toteutettiin Pohjois-Karjalassa lastensuojelulaitoksessa, jossa haastattelussa oli kuusi työntekijää, lasten- ja nuorten omaohjaajaa. Teemahaastattelulla kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittelyssä käytämme sitaatteja, jotta haastateltavien kokemukset ja oma ääni pääsevät esille. Haastattelujen kautta tuli esille myös työntekijä näkökulma ja heidän jaksaminen, hyvin monitahoisesti kuormittavalla alalla. Kehittämistavoitteeksi nousi tulevaisuudessa henkisen hyvinvoinnin pohjalle räätälöityjen koulutusten järjestäminen lastensuojelussa työskenteleville henkilöille.
Avainsanat: lastensuojelu, kriisit, kriisityö, traumaattinen kriisi