Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KÄSI KÄDESSÄ- lastensuojelun toimintaohje Leppävirran kunnan päivähoidon työntekijöille.

Huovinen, Arja; Itkonen, Hannele (2014)

 
Avaa tiedosto
Huovinen_Arja_Itkonen_Hannele.pdf (309.8Kt)
Lataukset: 


Huovinen, Arja
Itkonen, Hannele
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202461
Tiivistelmä
Huovinen, Arja & Itkonen, Hannele. KÄSI KÄDESSÄ- lastensuojelun toimintaohje Leppävirran kunnan päivähoidon työntekijöille. Pieksämäki Kevät 2014, 92 sivua, 7 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhaopettajankelpoisuus / sosionomi (AMK).

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Leppävirran kunnalle päivähoidossa toimiville yhtenäinen toimintaohje, joka koskee yhteistyötä lastensuojelun työntekijöiden ja perheiden kanssa. Kyse oli kehittämistyöstä, jolla tuotettiin toimintaohje käytännön työn ja moniammatillisen työn kehittämiseksi leppävirtalaisten lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisessa. Päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyölle ei ole laadittu ohjetta Leppävirralla. Toimintaohjeen aineiston pohjana oli työntekijöiltä saatu tieto ja tutkimustyö, onko muissa kunnissa vastaavanlaisia toimintaohjeita. Ylöjärven kaupungin Kun huoli herää - toimintaohje antoi suuntaa ja viitteitä, millainen ja mitä Leppävirralle laadittavassa ohjeessa tulisi olla (Ylöjärvi 2013).


Merkittävä kehittämishaaste Leppävirralla on moniammatillisen yhteistyön toimivuuden ja työyhteisön sisäisen perehdyttämisen parantaminen. Tämä koskee päivähoitoa ja lastensuojelua. Yhtenäiset toimintaohjeet ja avoin keskustelukulttuuri auttoivat moniammatillisen yhteistyön rakentamisessa, jolloin toimijat saivat tietoa toistensa työtavoista, yhteistyön sopimuksista ja resursseista. Päämäärinä olivat toiminnan tehokkuus ja vaikuttavuus, ammatillinen kehittyminen, toimijoiden parantunut itseymmärrys, uudenlaisen tietoisuuden kehkeytyminen, vapautuminen perinteisiin kiteytyneistä pakottavista ja itsestään selvinä pidetyistä ajatusmalleista sekä ideologioista. Opinnäytetyön tekijöinä roolimme oli olla muutoksen käynnistäjänä, yhteistoiminnan koordinoijina ja vastuun jakajina. (Heikkinen, Rovio & Syrjälä 2006, 17,47.)

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu kriittisemansipatoriseen teoriaan ja moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyön teoriaan. (Isoherranen 2005; Heikkinen ym. 2006). Opinnäytetyömme oli kehittämispainotteinen työ, mutta kyselylomakkeet käsiteltiin laadullisen eli induktiivisen kolmivaiheisen prosessin mukaisesti (Tuomi & Sarajärvi 2009.)

Asiasanat: moniammatillinen yhteistyö, avohuolto, lastensuojelu, ennaltaehkäisy, päivähoito, kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste