Sairaanhoitajien täydennyskoulutuksen hyödyllisyys sairaanhoitajien arvioimana
Pokela, Eerikki (2014)
Pokela, Eerikki
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272707
Tiivistelmä
Tiivistelmä.
Pokela, Eerikki. Sairaanhoitajien täydennyskoulutuksen hyödyllisyys sairaanhoitajien arvioimana. Helsinki, kevät 2014, 38 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Tekniikan ja lääketeollisuuden kehittyessä, väestön ikääntyessä ja resurssien vähentyessä sairaanhoitajien tulee pysyä mukana kehityksessä kyetäkseen tarjoamaan laadukasta ja turvallista hoitoa. Terveydenhuollon ammattihenkilön suunnitelmallisen koulutuksen turvaamiseksi on laadittu useita lakipykäliä, suosituksia, laatuvaatimuksia sekä sairaanhoitajien eettinen ohje. Täydennyskoulutusta on tarjolla runsaasti ja työyhteisön jäsenet käyvät koulutuksissa epäsäännöllisin väliajoin, joten koulutuksen laadullisesta ja määrällisestä riittävyydestä sekä sen hyödyllisyydestä on työlästä kerätä tietoa. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kerätä sairaanhoitajien kokemuksia täydennyskoulutuksen hyödyllisyydestä sekä kerätä sairaanhoitajien esittämiä kehittämisideoita täydennyskoulutuksen hyödyntämiseen.
Tämän opinnäytetyön tietopohja koottiin täydennyskoulutukseen liittyvistä lakiteksteistä, suosituksista ja ohjeista. Käsittelin myös oppimista sekä opitun tiedon jakamista työyhteisössä. Opinnäytetyötä varten laadin HUS:n Herttoniemen sairaalan leikkausosaston sairaanhoitajille kyselylomakkeen, jonka avulla selvitin kuinka hyödylliseksi sairaanhoitajat arvioivat täydennyskoulutuksensa ja millaisia kehittämisideoita koulutuksen hyödyntämiseen he esittävät.
Opinnäytetyön päätulos on tieto siitä, että kyselyyn osallistuneiden sairaanhoitajien mielestä täydennyskoulutus on hyödyllistä, sitä pystytään hyödyntämään hyvin hoitotyössä ja sitä on riittävästi. Vastaajilta saatiin hyviä ideoita koulutuksen hyödyllisyyden lisäämiseksi. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että osaston täydennyskoulutus on hyvin organisoitu ja koulutusten aiheet on hyvin valittu. Tulosten pohjalta voidaan myös sanoa, että työntekijän ikä ei vaikuta hänen motivaatioonsa kouluttautua. Täydennyskoulutuksen hyödyllisyyden parantamisideoista huomattiin, että työntekijät ovat mieltyneet yhteisöllisiin ja käytännönläheisiin tiedon jakamisen menetelmiin.
Asiasanat: sairaanhoitajat, täydennyskoulutus, hyödyllisyys, kehittäminen
Pokela, Eerikki. Sairaanhoitajien täydennyskoulutuksen hyödyllisyys sairaanhoitajien arvioimana. Helsinki, kevät 2014, 38 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Tekniikan ja lääketeollisuuden kehittyessä, väestön ikääntyessä ja resurssien vähentyessä sairaanhoitajien tulee pysyä mukana kehityksessä kyetäkseen tarjoamaan laadukasta ja turvallista hoitoa. Terveydenhuollon ammattihenkilön suunnitelmallisen koulutuksen turvaamiseksi on laadittu useita lakipykäliä, suosituksia, laatuvaatimuksia sekä sairaanhoitajien eettinen ohje. Täydennyskoulutusta on tarjolla runsaasti ja työyhteisön jäsenet käyvät koulutuksissa epäsäännöllisin väliajoin, joten koulutuksen laadullisesta ja määrällisestä riittävyydestä sekä sen hyödyllisyydestä on työlästä kerätä tietoa. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kerätä sairaanhoitajien kokemuksia täydennyskoulutuksen hyödyllisyydestä sekä kerätä sairaanhoitajien esittämiä kehittämisideoita täydennyskoulutuksen hyödyntämiseen.
Tämän opinnäytetyön tietopohja koottiin täydennyskoulutukseen liittyvistä lakiteksteistä, suosituksista ja ohjeista. Käsittelin myös oppimista sekä opitun tiedon jakamista työyhteisössä. Opinnäytetyötä varten laadin HUS:n Herttoniemen sairaalan leikkausosaston sairaanhoitajille kyselylomakkeen, jonka avulla selvitin kuinka hyödylliseksi sairaanhoitajat arvioivat täydennyskoulutuksensa ja millaisia kehittämisideoita koulutuksen hyödyntämiseen he esittävät.
Opinnäytetyön päätulos on tieto siitä, että kyselyyn osallistuneiden sairaanhoitajien mielestä täydennyskoulutus on hyödyllistä, sitä pystytään hyödyntämään hyvin hoitotyössä ja sitä on riittävästi. Vastaajilta saatiin hyviä ideoita koulutuksen hyödyllisyyden lisäämiseksi. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että osaston täydennyskoulutus on hyvin organisoitu ja koulutusten aiheet on hyvin valittu. Tulosten pohjalta voidaan myös sanoa, että työntekijän ikä ei vaikuta hänen motivaatioonsa kouluttautua. Täydennyskoulutuksen hyödyllisyyden parantamisideoista huomattiin, että työntekijät ovat mieltyneet yhteisöllisiin ja käytännönläheisiin tiedon jakamisen menetelmiin.
Asiasanat: sairaanhoitajat, täydennyskoulutus, hyödyllisyys, kehittäminen