Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viisivuotiaan käsityksiä hyvästä elämästä

Jokela, Mari; Kalliosaari, Maarit (2014)

 
Avaa tiedosto
Jokela_Mari_Kalliosaari_Maarit.pdf (511.5Kt)
Lataukset: 


Jokela, Mari
Kalliosaari, Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402212545
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Jokela, Mari & Kalliosaari, Maarit. Viisivuotiaan käsityksiä hyvästä elämästä. Kevät 2014, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä viisivuotiaan päiväkotilapsen mielestä tarvitaan, jotta perheessä olisi hyvä olla, ja mikä tekee hänet onnelliseksi. Myös viisivuotiaan osallisuuden mahdollisuus oli osa tutkimusta eli se, miten viisivuotias voi vaikuttaa oman äänensä kuulluksi saamiseen. Työn otsikoksi muotoutui lopulta ”Viisivuotiaan käsityksiä hyvästä elämästä”. Hyvän elämän määrittelyä selvitettiin haastattelututkimuksesta esiin nousseiden teemojen pohjalta. Pääteemoiksi nousivat perhe, koti, päiväkoti, ystävät ja leikki.

Haastatteluaineistoa koottiin vuoden 2012 syksyn työharjoittelun myötä. Haastateltiin kahtakymmentäneljää viisivuotiasta päiväkotilasta, joiden vanhemmilta saatiin luvat haastatteluun sekä tutkimusluvan kunnan varhaiskasvatusjohtajalta.

Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja aineistolähtöinen sisällönanalyysi tehtiin haastatteluista. Tulokset koottiin yhdessä ja niiden perusteella päädyttiin viiteen pääteemaan, joita käsiteltiin tarkemmin niin teorian kuin haastatteluaineistoista nousseiden vastausten perusteella.

Päätulokset koostuivat hyvin arkisten ja pienten asioiden tärkeydestä viisivuotiaan lapsen maailmassa. Mitään ihmeellisyyksiä ei tarvita, vaikka osa haastatteluiden vastauksista olikin mielikuvitusrikkaita.

Johtopäätöksenä lasten vastauksista tutkimus osoitti, että vaikka lapset ovat samanikäisiä, niin heidän persoonallisuuksissaan ja ajattelukyvyissään oli huomattavia eroja: toiset vastailivat hyvinkin konkreettisesti, toisilla taas oli jo havaittavissa abstraktimman ajattelun kykyä. Lasten vastauksista ilmeni myös heidän kykynsä käyttää mielikuvitusta ja kyvystä heittäytyä mielikuvitukseen maailmaan. Tutkimuksen suurimpana johtopäätöksenä voi todeta sen, että pienet asiat riittävät viisivuotiaan päiväkotilapsen iloisuuteen ja surullisuuteen. Hyvä elämä vaadi isoja asioita, perheen yhdessä olo ja perusasioiden kunnossa olo riittää.

Asiasanat: päiväkotilapsi, hyvä elämä, perhe, koti, ystävät, leikki
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste