AUTAN, PALVELEN, RAKASTAN - "JAA MÄÄ VAI?" : Oppituntimateriaali diakoniasta rippikouluun
Kautonen, Iro (2014)
Kautonen, Iro
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402122263
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kautonen, Iro. Autan, palvelen, rakastan - jaa mää vai? Oppituntimateriaali diakoniasta rippikouluun.
Kevät 2014, 31 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniatyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyön virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa oppituntimateriaali rippikouluun. Oppituntimateriaali on tehty kaikkien rippikoulujen työntekijöiden käytettäväksi avuksi diakoniakasvatukseen. Materiaali sisältää teoriapainotteisen oppitunnin diakoniasta ja toiminnallisemman osuuden diakoniarastien muodossa.
Materiaalin valmistamiseksi tutustuin alan kirjallisuuteen ja lisäksi keskustelin aiheesta Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän rippikoulupastori Jari Pulkkisen, Messukylän seurakunnan diakonissa Virpi Pohjasen ja Viinikan seurakunnan diakonin Eveliina Ruokolan kanssa. Oppituntimateriaaliin kuuluu teoreettinen 1,5 tunnin oppitunti ja vaihtoehtoisena diakoniarastit.
Teoriapainotteisessa osuudessa käydään lävitse hiukan diakonian historiaa ja kehitystä, mitä diakonia on, miksi ja miten sitä tehdään ja ketkä sitä tekevät. Lisäksi käydään lävitse kansainvälistä diakoniaa, diakonian yhteisiä palveluja ja pohditaan, mitä minä voin tehdä. Oppitunnilla käydään läpi raamatusta myös Jeesuksen esimerkkejä siitä, miten ihmisiä tulisi auttaa. Tämä korostaa diakonian teologisia perusteita.
Diakoniarasteilla nuori saa elämyksellisten menetelmien kautta kokemusta, millaista on olla auttajana ja autettavana. Rastien teemoihin sisältyvät työttömyys, vanhuus, ensiapu, erilaisuus, yksinäisyys, vastuunotto ja rukous. Nämä teemat ovat suunniteltu nuoren oman elämän kautta ja mihin tilanteisiin nuori voisi itse joutua oman elämänsä aikana.
Oppituntimateriaalin tavoitteena on herättää nuorissa halu auttaa ja elää vastuullisesti. Lisäksi tavoitteena on, että nuori ymmärtäisi diakoniatyön merkityksen monenlaista hyvää tekevänä kirkon työmuotona.
Oppituntimateriaali on helppokäyttöinen. Sitä voi käyttää kokonaisuudessaan tai haluamissaan osissa. Oppituntimateriaali on rakennettu siten, että sitä voi käyttää kuka tahansa. Tarvittaessa osan materiaalista voi muokata muunkin organisaation kuin kirkon käyttöön.
Asiasanat: diakonia, diakoniakasvatus, rippikoulu
Kautonen, Iro. Autan, palvelen, rakastan - jaa mää vai? Oppituntimateriaali diakoniasta rippikouluun.
Kevät 2014, 31 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniatyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakoniatyön virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa oppituntimateriaali rippikouluun. Oppituntimateriaali on tehty kaikkien rippikoulujen työntekijöiden käytettäväksi avuksi diakoniakasvatukseen. Materiaali sisältää teoriapainotteisen oppitunnin diakoniasta ja toiminnallisemman osuuden diakoniarastien muodossa.
Materiaalin valmistamiseksi tutustuin alan kirjallisuuteen ja lisäksi keskustelin aiheesta Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän rippikoulupastori Jari Pulkkisen, Messukylän seurakunnan diakonissa Virpi Pohjasen ja Viinikan seurakunnan diakonin Eveliina Ruokolan kanssa. Oppituntimateriaaliin kuuluu teoreettinen 1,5 tunnin oppitunti ja vaihtoehtoisena diakoniarastit.
Teoriapainotteisessa osuudessa käydään lävitse hiukan diakonian historiaa ja kehitystä, mitä diakonia on, miksi ja miten sitä tehdään ja ketkä sitä tekevät. Lisäksi käydään lävitse kansainvälistä diakoniaa, diakonian yhteisiä palveluja ja pohditaan, mitä minä voin tehdä. Oppitunnilla käydään läpi raamatusta myös Jeesuksen esimerkkejä siitä, miten ihmisiä tulisi auttaa. Tämä korostaa diakonian teologisia perusteita.
Diakoniarasteilla nuori saa elämyksellisten menetelmien kautta kokemusta, millaista on olla auttajana ja autettavana. Rastien teemoihin sisältyvät työttömyys, vanhuus, ensiapu, erilaisuus, yksinäisyys, vastuunotto ja rukous. Nämä teemat ovat suunniteltu nuoren oman elämän kautta ja mihin tilanteisiin nuori voisi itse joutua oman elämänsä aikana.
Oppituntimateriaalin tavoitteena on herättää nuorissa halu auttaa ja elää vastuullisesti. Lisäksi tavoitteena on, että nuori ymmärtäisi diakoniatyön merkityksen monenlaista hyvää tekevänä kirkon työmuotona.
Oppituntimateriaali on helppokäyttöinen. Sitä voi käyttää kokonaisuudessaan tai haluamissaan osissa. Oppituntimateriaali on rakennettu siten, että sitä voi käyttää kuka tahansa. Tarvittaessa osan materiaalista voi muokata muunkin organisaation kuin kirkon käyttöön.
Asiasanat: diakonia, diakoniakasvatus, rippikoulu