Maahanmuuttajalasten kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa : S2-kerho Kotilon päiväkodissa
Miekka, Olga; Slastenko, Irina (2014)
Miekka, Olga
Slastenko, Irina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234648
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Miekka, Olga & Slastenko, Irina. Maahanmuuttajalasten kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa – S2-kerho Kotilon päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014.. 60 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettinen malli maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kieltä tukevasta kerhosta päiväkodille. Pyrkimys on, että työntekijät voisivat hyödyntää sitä omassa toiminnassaan lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Teemaksi on valittu ihmisen kehon osat ja siihen liittyvien aihepiirien sanastot. Työ suunniteltiin siten, että vanhemmat osallistuisivat mahdollisimman paljon lapsille annettaviin kotitehtäviin ja toteuttaisivat S2-kerhon toiminnan tehtävät omalla äidinkielellään kotona.
Opinnäytetyö on produktiomuotoinen ja se toteutettiin yhteistyössä Kotilon päiväkodin kanssa. Työ koostuu raportista ja produktista. Produkti on kerhokansio, joka on koottu suunnitelluista, toteutetuista sekä arvioiduista kerhokerroista. Ne on suunniteltu päiväkodin työn avuksi ja sen kehittämiseksi suomen kieltä tukevien kerhojen järjestämistä varten. Kerhoja järjestettiin seitsemän kertaa päiväkodin lapsille pienryhmätoimintana. Kansio sisältää myös tekemiämme ja käyttämiämme kuvakortteja, valokuvia sekä muita askartelumalleja.
Kerhossa oli viisi 4–6-vuotiasta venäjänkielestä lasta ja heidät valittiin kerhoon suomen kielen tuen tarpeen perusteella. Jokaisella kerhokerralla oli omat aiheet ja tavoitteet. Kerhotuokiot koostuivat loruista, lauluista, leikeistä, peleistä ja askarteluista, jotka auttavat maahanmuuttajalapsia ihmisen kehon osien nimitysten oppimisessa. Kerhossa pyrittiin hyödyntämään visuaalista oppimista mahdollisimman hyvin, joten oppimisen apuna käytettiin paljon erilaisia kuvia ja valokuvia. Palautetta saatiin itsearvioinnin lisäksi työntekijöiltä sekä kerhon lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.
Raportissa käsitellään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisia perheitä ja heidän lapsiaan suomalaisessa päivähoidossa. Raportti sisältää teoreettista tietoa lapsen kielen kehityksestä, äidinkielen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä kaksikielisyydestä yleensä. Kerhokertojen toteutuksessa käytettiin apuna Helsingin kaupungin julkaisemaa Ota Koppi! -ohjelmaa. Sitä sekä S2-opetuksen yleisiä tavoitteita ja sisältöjä avataan raportissa. Lopuksi arvioimme kriittisesti omaa toimintaamme sekä kerhotoiminnan onnistumista prosessin aikana.
Asiasanat: monikulttuurisuus, maahanmuuttajat, lapset, varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä, kielellinen kehitys, varhaiskasvatus
Miekka, Olga & Slastenko, Irina. Maahanmuuttajalasten kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa – S2-kerho Kotilon päiväkodissa. Helsinki, kevät 2014.. 60 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettinen malli maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kieltä tukevasta kerhosta päiväkodille. Pyrkimys on, että työntekijät voisivat hyödyntää sitä omassa toiminnassaan lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Teemaksi on valittu ihmisen kehon osat ja siihen liittyvien aihepiirien sanastot. Työ suunniteltiin siten, että vanhemmat osallistuisivat mahdollisimman paljon lapsille annettaviin kotitehtäviin ja toteuttaisivat S2-kerhon toiminnan tehtävät omalla äidinkielellään kotona.
Opinnäytetyö on produktiomuotoinen ja se toteutettiin yhteistyössä Kotilon päiväkodin kanssa. Työ koostuu raportista ja produktista. Produkti on kerhokansio, joka on koottu suunnitelluista, toteutetuista sekä arvioiduista kerhokerroista. Ne on suunniteltu päiväkodin työn avuksi ja sen kehittämiseksi suomen kieltä tukevien kerhojen järjestämistä varten. Kerhoja järjestettiin seitsemän kertaa päiväkodin lapsille pienryhmätoimintana. Kansio sisältää myös tekemiämme ja käyttämiämme kuvakortteja, valokuvia sekä muita askartelumalleja.
Kerhossa oli viisi 4–6-vuotiasta venäjänkielestä lasta ja heidät valittiin kerhoon suomen kielen tuen tarpeen perusteella. Jokaisella kerhokerralla oli omat aiheet ja tavoitteet. Kerhotuokiot koostuivat loruista, lauluista, leikeistä, peleistä ja askarteluista, jotka auttavat maahanmuuttajalapsia ihmisen kehon osien nimitysten oppimisessa. Kerhossa pyrittiin hyödyntämään visuaalista oppimista mahdollisimman hyvin, joten oppimisen apuna käytettiin paljon erilaisia kuvia ja valokuvia. Palautetta saatiin itsearvioinnin lisäksi työntekijöiltä sekä kerhon lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.
Raportissa käsitellään monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisia perheitä ja heidän lapsiaan suomalaisessa päivähoidossa. Raportti sisältää teoreettista tietoa lapsen kielen kehityksestä, äidinkielen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä kaksikielisyydestä yleensä. Kerhokertojen toteutuksessa käytettiin apuna Helsingin kaupungin julkaisemaa Ota Koppi! -ohjelmaa. Sitä sekä S2-opetuksen yleisiä tavoitteita ja sisältöjä avataan raportissa. Lopuksi arvioimme kriittisesti omaa toimintaamme sekä kerhotoiminnan onnistumista prosessin aikana.
Asiasanat: monikulttuurisuus, maahanmuuttajat, lapset, varhaiskasvatus, suomi toisena kielenä, kielellinen kehitys, varhaiskasvatus