"Minä olen taiteilija!" : taidehistoriallinen kuvataidepaja Päiväkoti Kalliossa
Siponen, Katariina; Tukia, Hanna (2014)
Siponen, Katariina
Tukia, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285127
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285127
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Siponen, Katariina & Tukia, Hanna. “Minä olen taiteilija!”. Taidehistoriallinen kuvataidepaja Päiväkoti Kalliossa. Helsinki, kevät 2014. 82 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää kuvallisen ilmaisun asemaa helsinkiläisen päiväkoti Kallion taidekasvatuksessa. Päiväkodissa toteutettiin taidehistoriallinen kuvataidepaja viisivuotiaille lapsille. Kuvataidepajaan osallistui seitsemän lasta kahdesta eri ryhmästä. Kuvataidepajan tavoitteena oli innostaa lapsia kuvataiteiluun, tarjota elämyksiä taidehistorian maailmassa, rohkaista heitä ilmaisemaan itseään taiteen keinoin sekä lisätä lasten tietoisuutta kulttuuriperinnöstään. Tarkoituksena oli lisäksi tarjota päiväkoti Kallion kasvattajille ideoita taidehistorian hyödyntämiseen kuvataidekasvatuksessa.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsiteltiin kuvataide- ja kulttuurikasvatus-ta, lapsen osallisuutta ja sen tukemista varhaiskasvatuksessa sekä Reggio Emilia -pedagogiikkaa. Kirjallinen raportti sisälsi myös kuvauksen toiminnallisen osuuden suunnittelemisesta, toteutuksesta ja arvioinnista. Toiminnallisessa osuudessa ohjattiin kahdeksan teoriatiedon pohjalta suunniteltua taidetuokiota. Taidetuokiot kestivät noin 45 minuuttia ja jokaisella niistä oli omat tavoitteensa.
Palautetta taidetuokioista kerättiin kirjallisesti ja suullisesti. Taidetuokiot noudattivat samanlaista rakennetta ja ne päättyivät palautekeskusteluun, jossa lapset saivat arvioida taidetuokioiden sisältöä. Kahdeksasta tuokiosta viittä arvioi ja havainnoi myös päiväkodin kasvattaja. Lisäksi kertoja dokumentoitiin valokuvaamalla ja tekemällä muistiinpanoja. Taidetuokioiden aikana tehtyjen havaintojen ja saadun palautteen perusteella koottiin kansio, joka sisältää tuokiokortteja sekä saatekirjeen taidehistoriallisen kuvataidepajan toteuttamiseen.
Opinnäytetyön keskeinen johtopäätös oli, että hyödyntämällä taidehistoriaa osana kuvataidekasvatusta, voidaan tarjoaa lapsille elämyksellisiä hetkiä kulttuuriperinnön tutkimisen parissa. Päiväkodin kasvattajilta saadun palautteen mukaan lasten osallisuutta edistettiin taidetuokioiden suunnittelussa, toteutuk-sessa ja arvioinnissa monin tavoin ja tuokioiden aikana vallitsi positiivinen ja kannustava tunnelma. Lasten palautteen perusteella toiminta oli heille mieluista ja taiteen tekeminen jokaisen tuokion kohokohta. Vanhempien palautteesta ilmeni, että taiteen tekeminen ja keskustelut taidehistoriasta jatkuivat myös kotona.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kulttuurikasvatus, Reggio Emilia -pedagogiikka, osallisuus, taidekasvatus, taidepajat
Siponen, Katariina & Tukia, Hanna. “Minä olen taiteilija!”. Taidehistoriallinen kuvataidepaja Päiväkoti Kalliossa. Helsinki, kevät 2014. 82 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää kuvallisen ilmaisun asemaa helsinkiläisen päiväkoti Kallion taidekasvatuksessa. Päiväkodissa toteutettiin taidehistoriallinen kuvataidepaja viisivuotiaille lapsille. Kuvataidepajaan osallistui seitsemän lasta kahdesta eri ryhmästä. Kuvataidepajan tavoitteena oli innostaa lapsia kuvataiteiluun, tarjota elämyksiä taidehistorian maailmassa, rohkaista heitä ilmaisemaan itseään taiteen keinoin sekä lisätä lasten tietoisuutta kulttuuriperinnöstään. Tarkoituksena oli lisäksi tarjota päiväkoti Kallion kasvattajille ideoita taidehistorian hyödyntämiseen kuvataidekasvatuksessa.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsiteltiin kuvataide- ja kulttuurikasvatus-ta, lapsen osallisuutta ja sen tukemista varhaiskasvatuksessa sekä Reggio Emilia -pedagogiikkaa. Kirjallinen raportti sisälsi myös kuvauksen toiminnallisen osuuden suunnittelemisesta, toteutuksesta ja arvioinnista. Toiminnallisessa osuudessa ohjattiin kahdeksan teoriatiedon pohjalta suunniteltua taidetuokiota. Taidetuokiot kestivät noin 45 minuuttia ja jokaisella niistä oli omat tavoitteensa.
Palautetta taidetuokioista kerättiin kirjallisesti ja suullisesti. Taidetuokiot noudattivat samanlaista rakennetta ja ne päättyivät palautekeskusteluun, jossa lapset saivat arvioida taidetuokioiden sisältöä. Kahdeksasta tuokiosta viittä arvioi ja havainnoi myös päiväkodin kasvattaja. Lisäksi kertoja dokumentoitiin valokuvaamalla ja tekemällä muistiinpanoja. Taidetuokioiden aikana tehtyjen havaintojen ja saadun palautteen perusteella koottiin kansio, joka sisältää tuokiokortteja sekä saatekirjeen taidehistoriallisen kuvataidepajan toteuttamiseen.
Opinnäytetyön keskeinen johtopäätös oli, että hyödyntämällä taidehistoriaa osana kuvataidekasvatusta, voidaan tarjoaa lapsille elämyksellisiä hetkiä kulttuuriperinnön tutkimisen parissa. Päiväkodin kasvattajilta saadun palautteen mukaan lasten osallisuutta edistettiin taidetuokioiden suunnittelussa, toteutuk-sessa ja arvioinnissa monin tavoin ja tuokioiden aikana vallitsi positiivinen ja kannustava tunnelma. Lasten palautteen perusteella toiminta oli heille mieluista ja taiteen tekeminen jokaisen tuokion kohokohta. Vanhempien palautteesta ilmeni, että taiteen tekeminen ja keskustelut taidehistoriasta jatkuivat myös kotona.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kulttuurikasvatus, Reggio Emilia -pedagogiikka, osallisuus, taidekasvatus, taidepajat