Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Iloa arkeen lapsen kanssa : Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteen tukeminen

Eronen, Kirsi; Hyvönen, Minna (2014)

 
Avaa tiedosto
Eronen_Kirsi_Hyvonen_Minna.pdf (428.2Kt)
Lataukset: 


Eronen, Kirsi
Hyvönen, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234685
Tiivistelmä
Eronen Kirsi ja Hyvönen Minna. Iloa arkeen lapsen kanssa. Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteen tukeminen. Kevät 2014, 60 s., 3 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus/sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.

Varkauden kaupungissa on alettu panostamaan ennaltaehkäisevään työhön myös avoimessa varhaiskasvatuksessa ja asian tiimoilta on järjestetty erilaisia vertaistukiryhmiä. Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin uudessa Iloa arkeen lapsen kanssa -vertaistukiryhmässä syksyllä 2013. Ryhmä toteutettiin avoimessa päiväkoti Revonhännässä, jonka toiminta kuuluu Repokankaan päiväkodin alaisuuteen. Vertaistukiryhmä oli tarkoitettu erityisesti perheille, joissa oli uhmaikäisiä lapsia.

Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää toiminnallisuuden avulla uhmaikäisen lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhdetta paremmaksi. Tarkoituksena oli toiminnan kautta antaa lapsen ja vanhemman arkeen yhteistä, iloista puuhastelua ja kiireetöntä yhdessäoloa. Toiminnat olivat helppoja toteuttaa kotona ja niissä huomioitiin myös taloudellisuus ja ekologisuus.

Teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisiä käsitteitä, kuten lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta ja kiintymyssuhdetta, lapsen uhmaikää, toiminnallisuutta ja vertaistukea. Näiden lisäksi käsiteltiin myös kristillistä kasvatusta ja kirkon perhetyötä. Toiminnallisen ryhmän tavoitteiden toteutumista arvioitiin vanhemmilta sekä avoimen päiväkodin hoitajilta kerätyllä palautteella sekä havainnoimalla. Vanhemmille suunnattu palautelomake selvitti meille, miten vanhemmat kokivat ryhmän vahvistaneen heidän ja lastensa välistä vuorovaikutusta. Hoitajille tarkoitettu palautelomake selvensi sen, miten olemme ryhmän ohjaajina selviytyneet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste